Wat is de titel van dat boek over een groot landhuis waar onderzoek gedaan wordt naar de hoge leeftijd van de bewoners? Heeft ook te maken met karpers in de vijver.

Een man (Amerikaan?) gaat in een groot landhuis (in Engeland?) onderzoek doen in de bibliotheek (of de bibliotheek catalogiseren) en vindt geschriften die aantonen dat er een heel oude personen leven of hebben geleefd in dat landhuis. Dit heeft te maken met de darmflora van karpers die in de vijvers bij het huis leven. Ik heb dit boek ooit eens gelezen, ik denk 30/40 jaar geleden.

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
1.3K

Antwoorden (1)

Dat is het boek After Many a Summer (in het Nederlands vertaald als Na vele zomers) van Aldous Huxley uit 1939.

"In een grotesk gothisch kasteel, uitkijkend over Zuid-Califonië, woont, omgeven door ontelbare kunstschatten, de rijke Jo Stoyte. Hij is dol op zijn aantrekkelijke maîtresse. Hij wordt begeleid door de arrogante en verraderlijke Dokter Obispo, wiens taak het is om een middel te vinden tegen sterfelijkheid, want Stoyte heeft een ziekelijke vrees voor zijn naderende dood. In deze bizarre situatie begeeft zich Jeremy Pordage, een geleerde Britse gentleman, die per toeval een oplossing heeft gevonden voor Stoyte's paranoïde angsten.", is over het boek vermeld op https://www.boekmeter.nl/book/1819.

"Na vele zomers is de roman van een schatrijke Amerikaan, Jo Stoyte, die in Californië een luxueus kasteel laat bouwen en daarin alles wat maar te koop is verzamelt, inclusief zijn lijfarts en een nachtclubdanseresje. Na aankoop van een verzameling nagelaten boeken en papieren van een zéér oude Engelse familie laat hij een Britse kamergeleerde overkomen om alles te ordenen en eventueel uit te geven. De verfijnde intellectueel komt tot de ontdekking dat de zoveelste graaf uit het oude geslacht een karpervijver bezat waarin de dieren een uitzonderlijk hoge leeftijd bereikten. En de zestigjarige Stoyte laat dr. Obispo en zijn assistent Pete een uitgebreid onderzoek doen naar dat ene wat niet te koop is: jeugd en een eeuwig leven..." is de beschrijving op https://www.boekbeschrijvingen.nl/huxley-aldous/huxley.html.
Toegevoegd op 29 december 2020 09:33: afbeelding
Plaatje bij antwoord
Antoni