Moet je je in een boek het hoofdpersonage aan het begin voorstellen?

Ik bedoel dus gelijk alles zeggen:

kleur haar
kleur ogen
lengte
enz

Of mag je die eigenschappen ook later in het boek pas beschrijven en in het begin dus wel een beetje zeggen hoe hij eruit ziet, maar nog niet alles.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (7)

Het is spannender als je dat niet doet. Door in de loop van het verhaald deze zaken door te laten komen, kan een lezer eerst een beeld vormen. Helemaal spannend is als de naam zowel mannelijk als vrouwelijk kan zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het hoeft niet, als het past met de rest van het verhaal kan ook spannend zijn om daar nog even mee te wachten, dat wekt nieuwsgierigheid. Het mag wel natuurlijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ligt er aan hoe relevant het is.
Meestal zijn het in het begin wat summiere omschrijvingen, zoals bv : Hij was een forse man met een donkere uitstraling en liep met een zware tred.
Dan kun je je er al een voorstelling van geven maar weet je nog niet precies hoe hij er uit ziet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Laat de lezer eerst maar een beetje in spanning,later kun je die gegevens,die m.i. niet zo relevant zijn voor de loop der gebeurtenissen wel meedelen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik vind van wel, is altijd prettig als je een hoofd kan bedenken bij wat je leest
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kunt het wel doen maar leuker lijkt het me om die gegevens terloops los te laten; als iemand zich uitrekt waarbij zijn vingers bijna het plafond raken of dat iemand zegt dat hij/zij zulke mooie blauwe ogen heeft.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het ligt helemaal aan de context.

zelf zou ik dingen nemen als:

..... ik stapte uit de auto en lette erop dat ik niet weer mijn hoofd zou stoten tegen de bovenkant. ik ben nou niet speciaal lang maar toch stoot ik iedere keer weer mijn hoofd.....

.....ik stond voor de spiegel en knipperde een paar keer met mijn ogen. boos deed ik een zwarte lok achter mijn oor en.....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dat is ook het gene wat ik ook zou doen :P.