Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Moet je je in een boek het hoofdpersonage aan het begin voorstellen?

Ik bedoel dus gelijk alles zeggen:

kleur haar
kleur ogen
lengte
enz

Of mag je die eigenschappen ook later in het boek pas beschrijven en in het begin dus wel een beetje zeggen hoe hij eruit ziet, maar nog niet alles.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
998

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (7)

Het is spannender als je dat niet doet. Door in de loop van het verhaald deze zaken door te laten komen, kan een lezer eerst een beeld vormen. Helemaal spannend is als de naam zowel mannelijk als vrouwelijk kan zijn.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het hoeft niet, als het past met de rest van het verhaal kan ook spannend zijn om daar nog even mee te wachten, dat wekt nieuwsgierigheid. Het mag wel natuurlijk.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ligt er aan hoe relevant het is.
Meestal zijn het in het begin wat summiere omschrijvingen, zoals bv : Hij was een forse man met een donkere uitstraling en liep met een zware tred.
Dan kun je je er al een voorstelling van geven maar weet je nog niet precies hoe hij er uit ziet.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Laat de lezer eerst maar een beetje in spanning,later kun je die gegevens,die m.i. niet zo relevant zijn voor de loop der gebeurtenissen wel meedelen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik vind van wel, is altijd prettig als je een hoofd kan bedenken bij wat je leest
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kunt het wel doen maar leuker lijkt het me om die gegevens terloops los te laten; als iemand zich uitrekt waarbij zijn vingers bijna het plafond raken of dat iemand zegt dat hij/zij zulke mooie blauwe ogen heeft.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het ligt helemaal aan de context.

zelf zou ik dingen nemen als:

..... ik stapte uit de auto en lette erop dat ik niet weer mijn hoofd zou stoten tegen de bovenkant. ik ben nou niet speciaal lang maar toch stoot ik iedere keer weer mijn hoofd.....

.....ik stond voor de spiegel en knipperde een paar keer met mijn ogen. boos deed ik een zwarte lok achter mijn oor en.....
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dat is ook het gene wat ik ook zou doen :P.

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding