Hoe kan je je interpunctie gebruik verbeteren?

Voor mijn boek moet mijn interpunctie goed zijn, hoe kan ik dit snel verbeteren.

Ik wil best wat moeite doen.

Toegevoegd na 2 minuten:
Ik ben al lid van: beterspellen.nl

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.3K

Antwoorden (4)

Door de regels te leren, en desnoods 100 keer opnieuw op te zoeken als je het even niet weet.

Een naslagwerk dat eigenlijk bij geen enkele schrijver mag ontbreken in de boekenkast, is de Schrijfwijzer van Jan Renkema. Daarin staan precies de regels (voor zover die vastliggen) en adviezen (waar die nodig zijn) voor o.a. het gebruik van leestekens.

Raadpleeg zeker ook het hoofdstuk 'Aaneenschrijven, streepje of spatie'.Zonder irritant te willen doen; het is me opgevallen dat jij (net als overigens de meeste Nederlanders) daar wat moeite mee hebt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kan je voor dat laatste misschien een voorbeeld geven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat ik vaak bij je zie, is zogenaamde 'Engelse'ziekte', de neiging om naar Engels voorbeeld samenstellingen los te schrijven: http://nl.wikipedia.org/wiki/Engelse_ziekte_(taal) In het Nederlands kun je juist van alles aaneengeschreven aan elkaar plakken om een nieuwe samenstelling te vormen. Een voorbeeld van iets dat je los schrijft terwijl het aaneengeschreven hoort, is 'interpunctie gebruik'. De correcte Nederlandse samenstelling is 'interpunctiegebruik'. Even voor de duidelijkheid: ik zeg dit niet om je af te zeiken! Als je geen vraag had gesteld over het verbeteren van je taalgebruik, zou ik het überhaupt niet genoemd hebben.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ben er juist blij mee, dat je wil helpen. Ik direct naar de bieb gegaan om dat boek te lenen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Fijn! Let wel even op dat je een editie uit 2005 of later moet hebben, in verband met de nieuwste spelling.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, ik heb 2005, maar het is nogal een rommelig boek, vindt ik
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
aan het begin, je weet gewoon niet wanneer je eindelijk gaat beginnen met wat je wil weten
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is ook echt een naslagwerk, zelf gebruik ik zelden de inhoudsopgave voorin en heel vaak het register achterin. In dat register kun je zoeken op 'aaneenschrijven/streepje/spatie' en op 'leestekens', dan kom je precies bij de stukken die je moet hebben.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
oke, dank je
Je moet allereerst jezelf serieus nemen. Jij kan goed schrijven maar je hebt weinig zelfrespect en discipline, lijkt mij. Als je jezelf serieus nam zou je de ambitie hebben perfect werk af te leveren. Jij hebt een mentaliteit van "Laat maar waaien. Die afwerking komt later wel". Nou die afwerking komt dus later meestal niét. Want het is nóg vervelender later het geschrevene te verbeteren, dan het is op het moment dat je de dingen schrijft. Van uitstel komt afstel. Doe het meteen, hoe saai en tijdrovend ook. Dan heb je een reden om trots op jezelf te zijn. Je moet je ook goed op je werk concentreren; werk gaat voor het meisje zegt het spreekwoord.
13 jaar geleden
Zonder een correcte interpunctie zijn teksten vaak vrijwel niet leesbaar. Het boek van Jan Renkema is prima.
De plaatsing van een komma hier, of juist daar, kan de betekenis van een zin totaal veranderen. Dus, je zult echt zelf aan de bak moeten met de interpuncties. (ik dacht eerst even over het advies om een corrector e.e.a. te laten lezen, maar dat zal niet werken.)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Door een corrector laten lezen ís ook goed advies, en als je dat zelf niet doet, zal een geïnteresseerde uitgeverij dat sowieso wel (laten) doen. Maar het (grotendeels) zelf goed kunnen, is veel waard.
Bedenk wel, dat de interpunctie in het Engels volledig afwijkt van die in het Nederlands