Een kort verhaal omvat ca 3500 woorden; niet zoveel dus.
Een aantal tips over een kort verhaal vind je op:

https://www.schrijvenonline.org/schrijftips/vijf-schrijftips-voor-een-succesvol-kort-verhaal

1. Bepaal het thema van je verhaal
Het onderwerp van een kort verhaal kun je meestal in één woord samenvatten. Maar wat is de dieperliggende gedachte in je tekst? Zorg dat het thema van je verhaal helder is voor jezelf, ook terwijl je schrijft.
2. Zie dingen anders
Experimenteer met het vertelperspectief van je korte verhaal. Het verhaal laten vertellen door de ogen van een uniek en onverwacht personage kan de lezer verrassen. Maar wees voorzichtig dat je het vertelperspectief niet per ongeluk geeft aan een bijfiguur dat niet essentieel is voor je verhaal, want dat maakt je verhaal juist onnodig verwarrend en ingewikkeld.
3. Creëer conflict
Voeg in ieder verhaal elementen toe die het hoofdpersonage tegenwerken. Oftewel: creëer conflict door het bedenken van obstakels, want je hoofdpersonage moet zijn doel niet al te gemakkelijk bereiken. Zodoende voorkom je dat jouw verhaal vastloopt. Een onverwachte twist kan goed zijn voor dialogen, de setting en de karakterisering in het verhaal.
4. Bedenk een sterke titel
Een sterke titel verzin je niet zomaar. Nodig eens een vriend uit en vraag welke zinnen hem raken of opvallen. Wie weet komt hij zelf wel met een goed voorstel. Het is dus zinvol om proeflezers te hebben. Pas wel op met titels van maar één of twee woorden, die zeggen veelal te weinig om de lezer te interesseren.
5. Korter is krachtiger
Aangezien je een kort verhaal (circa 3.500 woorden) schrijft, heb je niet zoveel ruimte. Elke zin die je schrijft moet noodzakelijk zijn voor je verhaal. Dus schrap en houd het kort en krachtig.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

- Meestal één hoofdpersoon
- Eén gebeurtenis
- Eenvoudige opbouw, geen bijzaken
- Meestal geen inleiding, maar gebeurtenis al begonnen
- Beschreven gebeurtenis staat centraal
- Verrassend einde
- 1 tot 20 bladzijden
- Vaak oorspronkelijk voor tijdschrift geschreven
Amadea
6 jaar geleden
Een kort verhaal – een verhaal van ongeveer 3500 woorden – bevat doorgaans maar één thema en het kan meestal in één woord samengevat worden. Een kort verhaal ontstaat ineens, maakt een grote sprong in de actie of er treedt direct een conflict op. Vaak begint een kort verhaal met conflict. Vaak stopt een kort verhaal net zo abrupt als het begint, en het einde blijft vaak open. Gebruik geen onnodige zinnen in een kort verhaal en geef het een sterkte titel.