Hoe schrijf ik samen met mijn oma een goed boek?

Beste Allemaal,

Vandaag was ik (16) bij mijn oma (80) en hadden we het over de oorlog. Ze wist zich alles nog tot in detail te herinneren, in tegenstellig tot haar familie. Toen besefte ik me dat het eigenlijk heel belangrijk is om dit op papier vast te leggen, aangezien de generatie die de oorlog heeft meegemaakt verdwijnt. Ook vind ik het heel belangrijk om dit op te schrijven als herinnering aan de oorlog, maar ook aan mijn oma. Ik heb absoluut geen ervaring met schrijven, maar ik vroeg me af of jullie tips hebben over op wat voor een manier ik het boek moet schrijven en opbouwen.
Ik hoop dat jullie goede tips hebben!

Met vriendelijke groet.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.3K

Het beste antwoord

Chronologisch, met je oma als uitgangspunt.
Is je oma van vóór de oorlog of is ze in de oorlog geboren.( Sorry, ze moet van 37/38 zijn.) Van belang is ook wáár ze geboren is in Nederland en waar ze tijdens de oorlog woonde.
(Ikzelf ben in de oorlog geboren en wel in ROTTERDAM. Dat is dus heel wat anders dan in Friesland of Limburg. ) Wat zijn haar eerste herinneringen. Was er angst in huis. Moest haar vader zich verstoppen om niet opgepakt te worden. Als je oma 80 is, is ze tijdens de oorlog voor het eerst naar school gegaan. Kon dat wel? Wat aten ze in de oorlog. Was er eten van het land of moesten ze met een handkar de stad uit om de boer op te gaan…...
Oma als middelpunt. Eventueel alle zusjes en broertjes benoemen en iets van hun situatie beschrijven.
Als je vier jaar hebt beschreven is er nog de periode waarin er niets te koop was en kinderen in een gezin elkaars jurken op volgorde moesten afdragen. Het eerste paar echt nieuwe schoenen dat je kreeg en eindelijk een jurkje voor jezelf….

Succes. Groetjes aan Oma van een tijdgenote. :)
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
+ precies, vanuit oma geschreven persoonlijke belevenissen. Ook als heel kleintje heeft zij veel bewust meegemaakt.