Tot welke literaire stroming hoort: Knielen op een bed violen van Jan Siebelink?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
3.9K
SimonV
7 jaar geleden
Ik weet niet of je genre bedoelt? Genre is : fictie, psychologische roman. Tags: christelijk milieu, familie, jeugdervaringen, vader-zoonrelatie. Een psychologische roman, ook wel psychologisch realisme genoemd, is een literair genre waarin meer dan normaal de nadruk wordt gelegd op het innerlijk van de karakters, motieven, omstandigheden en innerlijke handelingen en gedachten die ontstaan.
De roman vertelt niet alleen de verschillende gebeurtenissen, maar gaat dieper in op het waarom en waarvoor deze gebeurtenissen tot stand komen. In de manier van schrijven zijn de personages, karaktervorming en de gedachtegang van de personage belangrijker dan bij een normale roman. Een psychologische roman kan ook een "roman van het innerlijk" worden genoemd. https://nl.wikipedia.org/wiki/Psychologische_roman

Antwoorden (1)

Een literaire stroming is een heersende denk- of werkwijze op artistiek terrein, die terug te vinden is in literaire werken. De benaming van een dergelijke stroming kan door een groep kunstenaars zelf aan hun werk gegeven worden, maar kan ook achteraf door literatuurcritici aan werken van een bepaalde periode met dezelfde gemeenschappelijke overtuiging of techniek gegeven worden.

Dit is dus een ander begrip dan het genre waarin een literair boek wordt ingedeeld, bijvoorbeeld psychologische roman of streekroman.

De literaire stroming waartoe "Knielen op een bed violen" behoort heet Postmodern. Vergelijk het maar eens met de beschrijving van een ander boek van Siebelink op http://www.dbnl.org/tekst/_ons003199001_01/_ons003199001_01_0213.php
Amadea
7 jaar geleden
SimonV
7 jaar geleden
Ik vermoedde dat VS genre bedoelde, stroming is inderdaad wat anders.
Maar ik weet niet of het een postmoderne roman is: "In de postmoderne roman heerst schijnbaar willekeur, doordat er geen verband is tussen de delen onderling en er geen poging wordt ondernomen om alles in een zinvol verband te brengen. Noch in de plot noch in de personages zit enige continuïteit, waardoor de handelingen van de personages in de roman vaak inconsequent overkomen. Het karakter van een personage uit een postmoderne roman lijkt niet vast te staan. Verhalen kunnen zich afspelen in onmogelijke werelden, of tegelijk in een pluraliteit van werelden, waarin echte historische en fictionele figuren samen optreden of zijn verenigd in één personage. Met al deze vervreemdende procedés die de scheiding tussen fictie en realiteit ondermijnen, vestigt de schrijver de aandacht op de fictie, op de tekst zelf." https://nl.wikipedia.org/wiki/Postmoderne_literatuur
SimonV
7 jaar geleden
Waarschijnlijk heb je toch gelijk:
"Deze roman hoort bij de postmoderne stroming." https://www.scholieren.com/boekverslag/79208 Plus.