Hoelang blijft een boek goed?

Naar aanleiding van een onderwerp binnen de familie, vroeg ik me af hoelang een boek goed blijft. Hiermee bedoel ik, een boek uit bijvoorbeeld 1990 dat in goede staat is. Hoelang blijft dat papier goed totdat het niet meer gebruikt kan worden? Wanneer ''rot'' dat papier weg, of is daar bijna nooit sprake van?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
3.1K
ronron1212
8 jaar geleden
ik heb boeken van meer dan 100 jaar oud.
Erna55
8 jaar geleden
De Koninklijke Bibliotheek in Den Haag bezit veel boeken die meer dan 500 jaar oud zijn.
De meeste boeken zijn de laatste 100 jaar in hun bezit gekomen. (uit persoonlijke bibliotheken ) Daarvoor hebben ze het 400 jaar "overleefd" zonder in een klimaatkast geweest te zijn.

Het beste antwoord

Hoelang een boek ‘goed’ blijft is afhankelijk van het materiaal, hoe het gemaakt is en bovenal hoe je het behandelt.

Er zijn verschillende manieren om een boek te vormen, de vellen papier bij elkaar te houden. Je kunt  bijvoorbeeld lijmen en binden , maar tegenwoordig heet een boek dat gelijmd is ook ‘gebonden’. Het heet paperback - gelijmd gebonden , de naam is misleidend want het kan uit elkaar vallen als je het de eerste keer openslaat. [Is mij meerdere keren overkomen, slechte kwaliteit dus.]

N.B. Deze manier van binden 'paperback' wordt gebruikt voor grote oplagen; de reden is dat de prijs zo laag mogelijk wordt gehouden op deze manier.

De beste manier om een boek lang te houden , nee lang GOED te houden , is om dit te binden met harde band. Voorheen werd het met de hand gedaan [boekbinder] , tegenwoordig zijn hier machines voor.

>Gebonden (harde band)<
"Dit is de oorspronkelijke wijze om boeken te binden. Bij deze binding heeft het boek een harde band, die bestaat uit een voorplat, een achterplat en een rug. Tussen de rug en de platten zitten de knepen, die fungeren als scharnieren. De rug is niet rechtstreeks aan het boekblok vastgemaakt, waardoor je de ruimte tussen boekblok en rug ziet als het boek opengeslagen ligt. Een gebonden boek kan juist opengeslagen blijven liggen door die afstand te creëren." [uit bron]

Maar daarnaast moet je een boek [paperback, zowel als gebonden+garen] bij voorkeur niet meenemen als je een dagje naar het strand gaat ;-)
Daar is juist de pocket voor bedacht, handzaam, niet duur en daarmee ideaal om mee op reis te nemen.

[uit bron]
1    Handboekbinden
2    Machinaal boekbinden
3    Soorten binding
3.1    Gebonden (harde band)
3.2    Gelijmd gebonden (paperback)
3.3    Gehecht gebrocheerd
3.4    Garenloos gebrocheerd
3.5    Genaaid gebrocheerd

Het papier in een boek, elk boek , vergeelt en droogt uit .
Oude boeken worden ook niet met blote handen aangeraakt , daar gebruikt men handschoenen voor.
Vroeger waren de banden [kaften] van leder gemaakt, veel langer houdbaar. Papier was veel dikker , dat zie je tegenwoordig ook nog, dat kun je voelen. Kwaliteitsverschil.

Bron:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Boekbinden#Gelijmd_g...

ANTWOORD
Er is dus geen exact antwoord te geven, omdat het afhankelijk is van zowel kwaliteit van materiaal als behandeling .
De een heeft boeken en koestert deze envoor de ander zijn het 'gebruiksvoorwerpen en worden ze met gemak weggegooid.

Toegevoegd na 1 minuut:
=vervolg= in reacties
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
N.B.
Gooi s.v.p nooit een boek weg.
Ben je niet meer geïnteresseerd, geef het dan aan iemand anders, een bibliotheek
of een verzorgingscentrum waar de mensen veel lezen, maar gooi het niet weg.

Andere antwoorden (2)

Dat hangt van het soort papier af. Sommige boeken kunnen, mits goed geconserveerd en gebruikt, wel honderden jaren oud worden (ook moet dit dan op duurzaam materiaal gedrukt zijn). Kijk voor meer specifieke informatie anders even in de volgende artikelen:
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Voor "gewone" boeken, zoals jij en ik die kopen, geldt dat het papier langzaam maar zeker vergeelt en uiteindelijk zelfs bros wordt.
Al veel eerder heb je bij ingebonden boeken (paper-backs) last van het uitdrogen van de lijm. Die wordt hard en bij het openen van het boek "breekt" de rug.

Toegevoegd na 9 minuten:
Mijn eigen ervaring (niet opgezocht) is dat zowel het vergelen als het verdrogen érg varieert per boek (per uitgever?). Maar de eerste 15 jaar mag je er nog niet veel van merken.
Van gebonden boeken gaan de ruggen moeiteloos een mensenleven of langer mee en ik heb de indruk dat er ook van beter papier gebruik wordt gemaakt. (Niet zo gek, ze zijn ook duurder.)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Een paperback is niet [in]gebonden.
Een paperback is gelijmd.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dat noemen we ingebonden.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik heb even geGoogeld en merk dat de betekenis van de woorden "gebonden" en "ingebonden" in de loop der jaren kennelijk wat is veranderd.
Met "ingebonden" bedoel ik: gelijmd (zoals in paper-backs).
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Heb net m'n antwoord geplaatst en vond in bronnen dat het veranderd is.
Tegenwoordig wordt ook het gelijmde paperback boek 'gebonden' genoemd, dus ja het is "gelijmd gebonden" en daarmee klopt je tekst toch.
Amadea
8 jaar geleden
Et bestaat uitstekende lijm om een verdroogde paperback vrijwel onzichtbaar weer in elkaar te plakken. Maar vergeelde pagina's (en ruggen, vooral als de zon er geregeld door een raam heen op heeft kunnen schijnen) kun niet herstellen.