Stel j schrijft een goed boek en dat wordt uitgegeven. Kun je daar dan goed van leven?

Ik bedoel: levert het financieel wat op of is het armoe-troef als schrijver?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik lees met je mee! Ik ben ook aan mijn eerste boek bezig..Judith Visser werkt op kantoor toen ze haar eerste boek schreef, na haar eerste boek is ze daar mee gestopt...Gewoon hopen dat je boek in de Top 60 terecht gaat komen...

Antwoorden (13)

volgens mij levert het niet genoeg op om van te leven.
met meerdere boeken kan het natuurlijk wel, ligt eraan of ze goed zijn of niet.
plus een groot deel van de verkopen gaat naar de uitgever.
dus tenzij je een tweede bijbel schrijft (niet beledigend opvatten) kan dat denk ik niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nou kijk naar de schrijfster van Harry Potter. Die was voordat ze begon met schrijven niet bepaald rijk. En nu is ze steen rijk.
En wat dacht je van Sonja Bakker, met haar eierkoeken dieet. Die is er ook heel rijk van geworden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Reken op minder dan heel weinig geld.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
eigen ervaring?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja!
Ik denk niet van 1 boek .
Als het een bestseller is verdien je misschien een beetje extra dan een gewoon boek.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als het meteen een bestseller wordt, dan kan je er goed van leven. Maar dat gebeurt helaas niet zo vaak.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het ligt eraan of het boek aanslaat bij de mensen. de schrijfster van harry potter is schatrijk geworden. maar je kunt ook een goed boek schrijven dat gewoon niet aanslaat, bijvoorbeeld omdat het niet voor een breed genoeg publiek geschikt is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Om er rijk van te worden moet je geen goed boek schrijven, maar een populair boek. En dan in alle praatprogramma's je gezicht laten zien. Ofwel reclame is ook heel belangrijk. Ben bang dat een stukje voorlezen bij Holland got talent, niet helpt
anneliez
13 jaar geleden
Met je eerste boek verdien je geen moer.
Als je uitgever je vertrouwt (dus na bewezen succes) kom je misschien in de buurt van netto 1 euro per verkocht boek.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij de meeste uitgevers liggen de royalty's rond de 10% per verkocht boek. Máár, dan wel na aftrek van de BTW.

Je zult dus een zéér goed verkopend boek moeten schrijven. Anders gaat het niet lukken om er een (redelijk) inkomen uit te halen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij uitgevers werkt het meestal zo dat je bij het uitgeven van je eerste boek een contract krijgt aangeboden met slechte voorwaarden. Uitgevers krijgen zoveel manuscripten aangeboden, dat ze een behoorlijke machtspositie hebben.

pas als je bewezen hebt, dat je een goed verkopende schrijver bent, kun je er een betere provisie uit onderhandelen.

Van je eerste boek wordt je dus meestal niet rijk, tenzij je onverwachts toch heel veel exemplaren weet te slijten.
13 jaar geleden
Het ligt eraan hoe goed de verkoop van je boek loopt. Als er echt wereldwijd honderdduizenden van over de toonbank gaan, zoals Harry Potter, ben je aardig boven Jan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het is wel leuk om er wat geld voor te krijgen
Maar absoluut niet genoeg om ervan te leven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
vrijwel niet dat je daar goed van kunt leven.
tis jammer.
wel: levert het je persoonlijk wat op
als je zo'n bevredigend gevoel hebt van:
ik heb een boek geschreven! wauw.
niet in geld uit te drukken
maar fijn! en daar kun je aardig op teren.