Is er een verschil tussen Raponsje en Rapunzel?

Is er een verschil tussen Raponsje en Rapunzel, en zo ja, welke? Het wordt namelijk allebei door elkaar gebruikt maar weet ook niet waarom er 2 namen gebruikt worden.

Alvast Bedankt
PlayStoreBob

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
5.6K

Antwoorden (2)

Nee, er is geen enkel verschil.
Er wordt hetzelfde meisje mee bedoeld.

Toegevoegd na 2 minuten:
In het Nederlands spreken we meestal over Raponsje, in andere talen over Rapunzel:

Rapunzel (Duits)
Rapunzel (Engels)
Rapunzel (Spaans)
Tähkäpää (Persiljainen) (Fins)
Raiponce (Frans)
Raponc (Hongaars)
Raperonzolo (Italiaans)
ラプンツェル (Japans)
라푼첼 (Koreaans)
Roszpunka (Pools)
Rapunzel (Portugees)
Rapunzel (Roemeens)
Колокольчик (Russisch)
Rapunzel (Turks)
Rapunzen (Vietnamees)
莴苣姑娘 (Chinees)
SimonV
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Bedankt voor je snelle antwoord ;)
Het meisje in het sprookje werd vernoemd naar het kruid Rapunzel, een soort veldsla. Want haar moeder werd genezen door dit kruid te eten. In diverse vertalingen is de naam zo gebleven, Rapunsel of Rapunzel: de Duitse naam die Jacob Grimm gebruikte toen hij het sprookje schreef.

Het kruid rapunzel heet zo omdat de middeleeuws Latijnse naam ervoor rapa pontica was: raap uit de streek van de Zwarte Zee. Dit kruid werd in het Oudfrans raiponce genoemd, gebaseerd op hetzelfde Latijn. Daar is Raponsje uit afgeleid, de verkleinvorm van raponce.

Beide namen betekenen dus hetzelfde, maar stammen uit een andere taal.
Amadea