Wie is Hendrik Groen, de schrijver van het geheime dagboek?

Welke pseudoniem?
http://www.tzum.info/2015/06/nieuws-er-komt-een-vervolg-op-hendrik-groen-maar-we-weten-nog-niet-wie-de-schrijver-is/

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.5K

Het beste antwoord

Wie er achter het pseudoniem Hendrik Groen zit is niet bekend. De auteur woont zelf niet in een verzorgingstehuis, maar spreekt wel uit eigen ervaring. Zoals hij zelf zegt: ‘Geen zin is gelogen, maar niet elk woord is waar.’
Hij (of misschien zij?) is in elk geval bezig met een tweede boek, en dat zal in januari in de boekhandels komen liggen. De titel daarvan is "Zolang er leven is".

Toegevoegd na 2 minuten:
Er doen vele geruchten de ronde over de ware identiteit van Hendrik Groen. Sommigen vermoeden dat zijn naam het pseudoniem is van Kees van Kooten of anders A.L. Snijders. ''En iemand suggereerde dat ik misschien Remco Campert was'', aldus Groen. ''Een ander dacht aan Nico Dijkshoorn. Dat is een rijtje waar Hendrik Groen glimmend van genoegen en trots tussen staat. En blijft staan!''

Toegevoegd na 4 minuten:
De uitgever heeft toegegeven dat de naam Hendrik Groen een pseudoniem is, maar de persoon die deze naam gebruikt is volgens de uitgever wel echt een debutant. Dus dan is geen van de gesuggereerde namen de juiste!

Toegevoegd na 4 maanden:
Update: Hendrik Groen blijkt het pseudoniem te zijn van de 61-jarige
Amsterdamse bibliothecaris Peter de Smet. Dat werd 26 april 2016 onthuld door NRC Handelsblad.
Amadea
8 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Het is duidelijk dat het om een pseudoniem gaat. Maar de grote vraag is natuurlijk welke schrijver erachter schuilgaat. Verschillende namen passeren inmiddels de revue. Zou het weer Grunberg zijn? Hij hield eerder de literaire wereld in haar greep door romans te publiceren onder de naam Marek van der Jagt. Ook is hij niet vies van een eenmalige overstap naar een andere uitgeverij.

Een andere naam die regelmatig opdoemt, is die van Michiel Stroink. Stroink publiceerde al twee romans bij uitgeverij Meulenhoff. Op Facebook meende een boekverkoopster een overeenkomst in stijl te herkennen.