Wat is de titel van het boek dat gaat over een gevangene die kookt voor de directeur van de gevangenis?

Ik weet nog maar heel erg weinig van dit verhaal.

Ik dacht dat het fictie was.
Ik denk dat de gevangenis op een eiland stond
Ik dacht dat de gevangene onschuldig was.
Ik denk dat de gevangene ontsnapt

Wat ik me nog wel herinner. Het eten was er smerig. De kok gaat op een gegeven moment dood. Dan gaat die gevangene koken en dan is het eten zo lekker dat de directeur er ook graag van eet. Uiteindelijk krijgt de gevangene steeds meer privileges. En mag hij vrij rondlopen op het eiland. De gevangene is een man.

Het is in ieder geval niet het boek "De graaf van Monte Christo"

Toegevoegd na 1 minuut:
En volgens mij is de tijd waarin het verhaal zich afspeelt van voor 1900.

Toegevoegd na 37 minuten:
Het boek was in Nederlands geschreven (of vertaald) maar of de schrijver ook Nederlands was weet ik niet.

Antoni
8 jaar geleden
Van een Nederlandse schrijver of van een buitenlandse? Welke buitenlandse taal dan?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Misschien Papillon door Henri Charrière? Amsterdam : Meulenhoff, o.a. 1970
Autobiografie van een in 1931 tot levenslange dwangarbeid in Frans Guyana veroordeelde Parijzenaar, die - na diverse mislukte uitbraakpogingen en verblijf in een aantal onvoorstelbaar slechte gevangenissen - na 13 jaar definitief wist te ontsnappen en een veilig onderkomen vond in Venezuela. (Hij ontsnapte uit de onvoorstelbaar slechte dwangarbeiderskampen van Frans Guyana en zelfs - als eerste - van het beruchte Duivelseiland) Is ook verfilmd.
Antoni
8 jaar geleden
Dank voor de aanvulling op je vraag, over de gebruikte taal. Jammer dat (tot nu toe (23 augustus 2015, 6:36 uur)) niemand het juiste antwoord op je vraag lijkt te weten!

Antwoorden (1)

kan het niet het verhaal van de shawshank redemption. zijn het is geen klonk en niet in 1900. maar wel een man die onschuldig in de gevangenis komt en steeds meer privilages krijgt. wat niet geld voor count of Monte cristo. hoop dat ik je hier mee misschien help.

https://www.google.nl/search?newwindow=1&biw=1366&bih=667&tbm=isch&sa=1&q=shawshank+redemption+book&oq=shawshank+redemption+book&gs_l=img.3..0i19l2.23624.24792.0.25072.5.5.0.0.0.0.86.404.5.5.0....0...1c.1.64.img..0.5.404.ZjA0YXY8fk8
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
HeerVoldemort
8 jaar geleden
Nee. Absoluut niet wat ik bedoel :-) Ik ken the Swawshank Redemption van haver tot gort. In het verhaal wat ik bedoel kwamen geen bankzaken en belastingaangiftes aan de orde...of bibliotheken ;-)
HeerVoldemort
8 jaar geleden
De reden dat ik de graaf van Monte Christo noemde is omdat ik weet dat dit het verhaal niet is, en omdat ik vermoede dat mensen deze zouden noemen omdat ik het over een gevangenis op een eiland heb.