Waarom heet het boek zelf worden zelf worden?

Ik heb het boek 'Zelf worden' van Henk van der Waal net gelezen en ik zat na te denken over waarom het boek zo heet, maar kan niets anders bedenken dan dat hij zich zelf probeerde te vinden door te schrijven over zijn leven en zijn gevoelens?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Antwoorden (1)

"Telkens weer zoekt de dichter naar zijn eigenheid, naar zijn talig zelf, een individuele kern die alleen maar in taal gevat kan worden. Dat ontwikkelingsproces heeft de dichter zelf niet in de hand. Het gaat als het ware buiten hem om. Het enige dat hij kan doen is het telkens opnieuw in gang zetten en het zo veel mogelijk sturen. Taal vervat de dichter, niet andersom".

Toegevoegd na 8 minuten:
De effectief vormgegeven gedichten bestaan uit een fusie van lyrische expressie en filosofisch zelfonderzoek.
Amadea