Ja, die is er! Sinds het voorjaar van 2014 bestaat de serie Elementaire Deeltjes, uitgegeven door Amsterdam University Press (AUP).

In dit artikel uit De Volkskrant van 6 november 2013 http://www.volkskrant.nl/binnenland/elementaire-deeltjes-stillen-kennishonger~a3540042/ wordt er over geschreven: "De behoefte aan informatie neemt onophoudelijk toe. Amsterdam University Press (AUP) brengt daarom vanaf het voorjaar van 2014 een bijzondere serie kennisboeken voor een algemeen publiek uit. Onder de titel Elementaire Deeltjes wordt in een bestek van 128 bladzijden telkens één thema besproken door specialisten als hoogleraren en journalisten, aldus AUP-directeur Jan-Peter Wissink woensdag.".

Verder staat er onder meer in dat artikel:

"Elementaire Deeltjes is geïnspireerd op de serie Very Short Introductions van Oxford Univesity Press, dat sinds 1995 inhoudelijk vergelijkbare boeken publiceert. In Duitsland en Frankrijk bestaan vergelijkbare reeksen. Het beoogde niveau is dat van de gemiddelde krantenlezer.

De AUP-serie doet denken aan de inmiddels beroemde A&O-reeks, die al sinds 1936 bestaat. Tweewekelijks worden dunne boekjes over 'Actuele Onderwerpen' uitgebracht, met dien verstande dat deze serie uitsluitend per abonnement te verkrijgen is. A&O, dat oorspronkelijk stond voor Algemene Ontwikkeling, nadert inmiddels het 3000e nummer. AUP nummert de Elementaire Deeltjes doelbewust om eveneens te voorzien in de verzamelwoede onder het lezerspubliek.".

Zie (dus) ook de websites van de uitgeverij: http://nl.aup.nl/series/elementaire-deeltjes en http://nl.elementaire-deeltjes.aup.nl/.
Antoni