Dat is een hele lastige vraag om zo te beantwoorden, want daarvoor moet je Reve en zijn werk eigenlijk vrij goed kennen. Meestal verwijst hij hiermee naar beschrijvingen van de geslachtsdaad (in alle vormen , maten en smaken) die religieuze symboliek bevatten (volgens hem),of andersom religieuze symbolen die feitelijk een erotische lading / betekenis hebben, maar ook dat alle erotiek in feite een religieuze beleving is, en dat alle religieuze symboliek een erotische oorsprong heeft.

Affijn, voor de man kon het een niet buiten het ander en hijzelk kon op de een of andere manier niet zonder beide ; hoewel zijn levensstijl zeker in die tijd minimaal aanstootgevend en in het meest voorkomende geval volstrekt ontoelaatbaar was in zijn tijd (en voor velen ook nu nog ; hij was homosexueel met een voorkeur voor jonge jongens) heeft hij nooit zijn religie helemaal los kunnen laten.

Zijn samenvoegen van de twee - maar ook het scheiden van lichamelijke en religieuze erotiek - is niet altijd even coherent en consequent, en zeker niet algemeen geldend. Het zal zijn manier zijn geweest om om te gaan met de cognitieve dissonantie over de discrepantie tussen het geloof waar hij mee opgegroeid is en de levensstijl waarvoor hij gekozen heeft. Die twee met elkaar kunnen rijmen is een waar huzarenstukje, en mijns inziens is hij daar maar gedeeltelijk in geslaagd. Je mag er dus ook best een stukje eigen interpretatie aan geven, want een duidelijke definitie is er niet. HIj leunde in elk geval zwaar op de middeleeuwse literatuur, waarbij alle erotiek aan religie werd gekoppeld en gebruikt werd om middels (erotische) symbolen (religieuze) verhalen te vertellen. (En ongetwijfeld vice versa).
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Voor Reve is religiositeit niet datgene wat het is voor de doorsnee mens.
Voor hem bezit religiositeit een buitengewoon sterke erotische component.

Het zou kunnen dat religiositeit voor hem een seksueel fetisjisme is.

In zijn boeken en brieven beschrijft hij bijvoorbeeld:
-Dat hij in de kerk voor het beeld van Maria zich beroerde en zijn liefdessap over de vloer plengde.
-Dat hij seks heeft met een op Jezus Christus gelijkende jonge man.
-Dat hij in een religieuze voorstelling seksuele intimiteit heeft met een als ezel geïncarneerde Godheid.
9 jaar geleden
Met erotiek wordt bedoeld 'eenwording'. In de lichamelijke erotiek de eenwording met de ander, waarmee seks bedreven wordt. In sociale zin bestaat de erotiek in eenwording met de groep. met religieuze erotiek wordt bedoeld de eenwording met God. In Reves wereldbeeld staan lichamelijke en religieuze erotiek op mystieke wijze naast elkaar. In religieuze extase kan seksuele opwinding ontstaan. Andersom raakt de lichamelijke erotiek aan het goddelijke in de mens. (Bron, Zelf Schrijver Worden)