Bij de opkomst van universiteiten werd het wenselijk om naar een pagina te kunnen verwijzen.
"In de periode van ongeveer 1075 tot 1225 verandert er echter veel en vindt de geboorte plaats van het boek zoals wij dat kennen; er verschijnen paragraafindelingen, paginanummers, kop- en voetteksten, figuren, de schrijfwijze verandert en het boekformaat wordt rechthoekiger."
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Wanneer ik een boek ga lezen, en na een uurtje moet ik iets anders doen, wil ik wel weten waar ik ook weer gebleven was...welke pagina?

en bijvoorbeeld met leerboeken:

Als je ergens naar wilt verwijzen in een boek, is een paginanummer [en ook een hoofdstuk trouwens] toch wel erg handig.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Waarom binnen 20 minuten 2 minpunten? Geef dan een verklaring voor de minpunten zodat iedereen begrijpt wat er zo vreselijk verkeerd is aan mijn antwoord en ik misschien iets kan leren.
tinus1969
9 jaar geleden
Plusje van mij voor het 'waarom' deel. Geen idee mbt het wanneer deel. Het boek zoals wij dat kennen (dus gebonden met pagina's) is blijkbaar door de Romeinen uitgevonden en in de laat-romeins tijd vroege Middeleeuwen gebruikelijk geworden (voor die tijd waren schriftrollen gebruikelijk, en/of letters op iets anders dan papier, zoals kleitabletten en wastafels). Het is logisch om te denken dat toen ook iemand paginanummer heeft uitgevonden. helaas heeft blijkbaar niemand de moeite genomen om in een boek op te schrijven wie dat allemaal heeft gedaan ;-)
http://en.wikipedia.org/wiki/Codex