Wat staat netter (zie uitleg)?

wat staat netter: (Het is om een hoofdstuk aan te geven)

hoofdstuk 1
of
I

Toegevoegd na 1 minuut:
even iets netter:

welke is netter om en hoofdstuk aan te geven
hoofdstuk 1 of 1 of I

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Dat hangt af van het soort boek of tekst. Alle voorbeelden die je hebt gegeven, kunnen. Als het om een boek gaat dan zou ik voor 'Hoofdstuk 1' gaan, bij de meeste soorten andere documenten voor '1' of 'I'.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Je zou ook dit kunnen doen

1. (Titel hoofdstuk)

1.1 (Subtitel)

of

I. (Titel hoofdstuk)

I.I (Subtitel)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben wel gecharmeerd van Romeinse cijfers, maar kijk uit als het erg veel hoofdstukken zijn.

Niet iedereen snapt het als je op een gegeven moment aan hoofdstuk CLXIV toe bent.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vind 'Hoofdstuk 1' het netst, omdat je dan ook meteen weet waar die '1/I' voor staat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zou 'Hoofdstuk 1' doen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je alleen 1 doet, staat het misschien wat zakelijker/serieuzer. Je kan er ook voor kiezen (als het bijvoorbeeld een kinderboek is) om 'hoofdstuk 1', dat is iets duidelijker voor jonge kinderen.

Toegevoegd na 1 minuut:
Ik zou sowieso geen I-II-III doen, dat is heel onduidelijk en het staat onprofessioneel.