Is het mogelijk om fantasy en science fiction te mixen (in een verhaal)?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
niet helemaal het zelfde
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Twee genres, één sense of wonder... Voor de mensen met een subcultureel jongerenpaspoort mag je de horror er ook nog bij doen.

Antwoorden (4)

Ja, zie voorbeeld.
Er was eens een fantast die naar een sience fiction film zat te kijken. Plots....
Zelf verder afmaken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja hoor, het fijne van verhalen is dat je je eigen inbreng kan hebben en of dat nou fantasy en/of science fiction is, het is allemaal goed.
Als je maar genoeg fantasie hebt:)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja hoor, kijk b.v. maar eens naar de Darkover-serie van Marion (Zimmer) Bradley, of, wat recenter, naar de Void-serie van Peter F. Hamilton. Een prachtige combi van SF & F.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Niet voor niets worden fantasy en science fiction in de literatuur vaak als ’één genoemd, omdat de verschillen vaak maar klein zijn.

Fantasy is alles wat uitsluitend in de fantasie kan bestaan. Elfjes, trollen, feeen, werelden in werelden, exotische planeten, mythische wezens, vampiers, weerwolven, heksen, tovenaars, reuzen, ......boeken als The Lord of the Rings ,maar ook Harry Potter of zo ongeveer alles van Clive Barker of Anne Rice vallen onder de fantasy.

Science Fiction zijn natuurlijk ook allemaal dingen die niet kunnen bestaan (verre planeten, ruimtereizen, aliens, tijdreizen, medische wonderen), maar vaak komt daar een stukje ‘wetenschappelijke fantasie’ bij kijken over hoe de boel technisch allemaal werkt of echt zo kunnen zijn. Denk bijvoorbeeld aan Star Trek, Star Wars, maar ook bijvoorbeeld de boeken van Curt Siodmak of een film als Back to the Future.

Soms, of zelfs regelmatig, komen deze twee bij elkaar, en daardoor is er zo veel overlap dat ze vaan in één adem genoemd worden, vaak zelfs samen met ´horror´, een genre dat met beiden weer raakvlakken heeft. Bijna per boek / film moet je bepalen of het meer van het een of van het ander is. Maar eigenlijk maakt dat niet uit, als het maar een goed boek is. Maar mixen, ja , dat kan en mag. Hoe meer hoe liever zelfs.

Toegevoegd na 45 seconden:
De enige beperking is in feite je fantasie, niet zozeer de afbakening van het genre.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
rose
14 jaar geleden
Ik wil toch even de notie bestrijden dat het in de science fiction ook allemaal gaat over 'dingen die niet kunnen bestaan'. De betere science fiction kenmerkt zich door het gebruik van wetenschappelijke ontwikkelingen die (nog) niet hebben plaatsgevonden, maar best mogelijk zouden kunnen zijn. Denk bijvoorbeeld aan Jules Verne, die mensen naar de maan liet reizen toen dat nog niet mogelijk was.