Mag de samenwerkingspartner bij een samenwerkingsproject het project van mij weghouden als het af is?

Jarenlang hebben ik en mijn zus aan strips gewerkt. Deze zijn (nog) nooit gepubliceerd, maar ze waren voor ons beiden veel werk. Van iedere strip is er nog maar één origineel exemplaar van elk. Ik ben pas verhuisd nu en zou graag ten minste een kopie van de strips willen hebben omdat ik er ook hard aan gewerkt heb. Mijn zus wil de strips echter voor zichzelf houden en niet met mij delen, ondanks dat we er samen even hard aan hebben gewerkt de afgelopen jaren.

Mag zij de strips van mij weghouden? Haar andere optie is de strips verknippen en de kaders verdelen, waardoor meer dan de helft van het tekenwerk verloren zal gaan, aangezien deze op de achterzijde zijn gemaakt van ieder vel. Daardoor zal het ook niet het verhaal meer zijn waar wij (ik ook) hard aan hebben gewerkt maar slechts alleen waardeloze losse kaders.

Mijn vraag is dus of zij dit mag doen omdat bepaalde kaders door haar zijn getekend en anderen door mij. Het is toch een project waar we beiden akkoord zijn gegaan met samenwerking en ‘t ging om het verhaal zelf. Heeft zij het recht om de strips van mij weg te houden en/of te verknippen? Zo nee, is er een wet die dat verbied die ik haar dan kan voorleggen zodat ze toch mij ten minste een kopie moet geven van ons project?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Antwoorden (1)

Wanneer twee mensen samen één werk maken, zegt de auteurswet dat daarop een gezamenlijk auteursrecht ontstaat. De auteurs zijn dus allen mede-eigenaar, en volgens de wet mag geen van hen dan iets doen met het werk zonder toestemming van de ander.

Verknippen, waardoor ieder zijn eigen aandeel terugkrijgt, betekent dat je het werk van de ander beschadigt, en is dus geen optie. Als je het conflict aan een rechter voorlegt zal die in eerste instantie voorstellen dat beide partijen eens om de tafel moeten gaan zitten om in onderling overleg tot een oplossing te komen. Van volwassen mensen mag je dat ook verwachten.

De Nederlandse wetgeving gaat uit van 'redelijkheid en billijkheid'. Een rechter zou waarschijnlijk in de eerste plaats kijken naar jullie beider aandeel: als jouw bijdrage b.v. veel kleiner is dan die van je zus, is het niet onredelijk dat zij er meer aanspraak op kan maken dan jij. Ik ga ervan uit dat dit hier niet het geval is. De oplossing die dan het meest voor de hand ligt is dat het origineel in 'de kluis' wordt gelegd (of b.v. in bezit komt van een familielid) en jullie beiden een kopie krijgen.

Ik jouw geval zou ik proberen in goed onderling overleg tot een oplossing te komen. Eventueel kunnen jullie samen besluiten een mediator (en dat kan ook een door jullie beiden gerespecteerde vriend(in) of familielid zijn) in te schakelen. Ook de (rijdende) rechter is een optie, maar bedenk wel dat je daarmee de familieverhoudingen op scherp zet. Er moeten manieren zijn om er onderling uit te komen.