wie is het eerste stripfiguur?

wie of wat is het eerste stripfiguur,
zou ik graag willen weten voor mijn spreekbeurt.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
5.1K

Het beste antwoord

Hele goede vraag :) Het hangt er van af wat je strip noemt. Er zijn eigenlijk twee mogelijkheden die vaak genoemd worden. Meneer Prikkebeen door Rodolphe Töppfer, wat in 1831 gemaakt is. Hij was de eerste die de plaatjes gebruikte om het verhaal te vertellen, samen met tekst onder die plaatjes.
De andere mogelijkheid is 'The Yellow Kid' door Richard Marshall uit 1896. Deze Amerikaanse strip was de eerste die tekstballonnen gebruikte, waardoor het makkelijk herkenbaar is als strip.
In europa was Kuifje (door Hergé) trouwens de eerste strip die tekstballonnen gebruikte (Kuifje in het land van de Sovjets, 1929).
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
dankjewel voor het antwoord het helpt me heel erg:)

Andere antwoorden (3)

Snoopy als stripfiguur verscheen voor het eerst op 4 oktober 1950.

Toegevoegd na 1 uur:
bij nader zoeken blijkt mijn antwoord niet te kloppen,de geschiedenis van de stripfiguren gaat al veel verder in de geschiedenis.Verder is het niet duidelijk wie de eerste strpfiguur was in de moderne tijden,maar meer lees je hier over in bijgevoegde link(plaats is hier te beperkt):

https://nl.wikipedia.org/wiki/Stripverhaal
10 jaar geleden
Antoni
10 jaar geleden
Op die website staat onder meer: "Oorspronkelijk wilde Schulz de hond Sniffy noemen, maar hij ontdekte al snel dat die naam reeds gebruikt werd in een andere strip." Dan kan Snoopy niet de eerste stripfiguur zijn geweest.
In Nederland zou de eerste stripfiguur mijnheer Prikkebeen zijn geweest volgens het Stripmusueum in Groningen (zie ook onderstande link).

Toegevoegd na 3 minuten:
Sorry, onderstaande i.p.v. onderstande en ik vond op Wikipedia nog een verwijzing.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het oudste stripverhaal zou ook het 'tapijt van Bayeux' kunnen zijn, dat omstreeks 1080 is gemaakt. Het geeft als een stripverhaal de invasie van de Noormannen in Engeland weer, en de lotgevallen van koning Harold.