Wat zijn de thema's in Kluun's boeken?

Toegevoegd na 22 minuten:
vooral in zijn boek: komt een vrouw bij de dokter.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Welk boek? Niet elk boek heeft hetzelfde thema.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Gebruikt hij ook niet steeds een bepaald thema? Als dat niet zo is, over het boek komt een vrouw bij de dokter.

Antwoorden (2)

Het thema van dit boek is ‘ongeneeslijke ziekten’ maar ook ‘onvoorwaardelijke liefde’. Die eerste natuurlijk in de eerste plaats omdat het gaat over Carmen, die borstkanker blijkt te hebben. En het hele verhaal gaat dan over haar lijdensweg en uiteindelijke sterfbed en dood. Maar ook is ‘onvoorwaardelijke liefde’ een essentieel item in dit boek. Want Stijn, de hoofdpersoon, is de partner van Carmen, en waar het echt om gaat is de onvoorwaardelijke liefde (en zorg) die Stijn haar geeft gedurende haar ziekte. Ondanks het feit dat hij vreemdgaat, blijft hij wel bij haar, en dat is niet uit schuldgevoel, maar omdat hij gewoon ontiegelijk veel van zijn meisje houdt.

Thema komt een vrouw bij de dokter.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je ontiegelijk veel van iemand houdt,
hoe kan het dat dat je iemand die weet dat ze dood gaat
nog eens een keer zo ontzettend veel extra verdriet aan doen?
In veel recencies wordt geschreven over "liefde" als hoofdthema.

Wat ik gelezen heb is
* egocentrisme en egoisme van een dwangmatig vreemdganger.
* het sterven van een sterke vrouw en het leven van een zwakke man.

Per slot van rekening twijfelt Stijn, hoofdpersoon zelf ook nog wel eens aan zijn motieven: is het plichtsbesef en schuldgevoel of daadwerkelijk de liefde die hem drijft?

Nu ik zelf leef met een man met terminale kanker begrijp ik het boek wel beter:
zijn behoefte aan ontspanning.
Maar hoe kan je van liefde spreken als je iemand die weet dat ze dood gaat,
nog eens zo ontzettend veel extra verdriet aan doet?

Toegevoegd na 3 minuten:
Het vervolg op "komt een vrouw bij de dokter" is
"De weduwnaar".,
Zelfde thema: zwakke man, egocentrisme en egoïsme,
plezier zoekend, alleen aan zichzelf denkend

Na de dood van zijn vrouw Carmen, dompelt Stijn zich onder in het uitgaansleven van Amsterdam en Ibiza. Aan rouwen komt hij nauwelijks toe.
En aan zijn dochter ook niet.