Waarom krijgt een Germanisme altijd het stempel lelijk in de kritieken?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik weet überhaupt niet of dat sowieso altijd zo is, maar misschien ontbreekt het me hier aan fingerspitzengevoel. Maar serieus, ik ken toch echt mooie germanismen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Top, Suzie ! Fingerspitzengefühl was ik helemaal vergeten in mijn rijtje. Schitterend woord.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb zowaar een aha-erlebnis.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ach, het spelen met taal lenigt mijn weltschmerz. En de Duitse taal staat altijd garant voor schone spielerei.

Het beste antwoord

Dat speelt misschien nog in een stukje randstad waar ze niet beter weten, maar in een groot deel van Nederland is daar zeker geen sprake meer van en al lang passé. Dat is hetzelfde met Belgen, Je zal een Limburger ook niet zo snel kritiek op een Belg horen geven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Klopt maar een Limburger is een Duits sprekende Belg met een Nederlands paspoort. Vandaar dat wij daar ook een gouverneur hebben benoemd. (:

Andere antwoorden (5)

Ik zou het niet weten ; ik ben gek op germanismen en merk inderdaad nu al dat ik hele foute germanismen in mijn Nederlands begin op te nemen (en ik WOON nog niet eens in Duitsland ! AAAGH) Van de week hoorde ik mezelf al ergens 'onbedingd' zeggen. Überhaupt, sowieso en kommt nicht im Frage zijn strikt gesproken natuurlijk niet eens germanismen maar behoorlijk ingeburgerde volbloed Duitse uitdrukkingen waarvoor niet eens echt een even sterke Nederlandse tegenhanger bestaat. Prachtige germanismen vind ik dat, en ik gebruik ze veelvuldig.

Taalpuristen hebben trouwens met anglicismen net zo veel moeite, alleen de meeste gallicismen hebben ze door de leeftijd van die woorden geaccepteerd. (Restaurant in plaats van eethuisje enzo). Germanismen hebben nog een beetje een extra handicap natuurlijk vanwege de oorlog.

De haat voor alles wat Duits is ging -en gaat bij sommigen nog steeds- heel diep. Weet je dat we hier in Nederland zelfs Engels zijn gaan breien, omdat Duitsers europees breiden, en daar wilden wij écht niet bij horen. Met als gevolg dat we in deze streken nog steeds doodongelukkig de breipennen hanteren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 voor 'onbedingd'. Een kennis die naar een duitstalig gebied was verhuisd legde mij ooit uit hoe ik bij haar moest komen. Ze zei: 'Dan neem je op de snelweg de volgende uitvaart'. Het klinkt nog niet eens zo gek, maar is toch wel heel raar als je erover na gaat denken... ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Haha, ja, de logica ligt er vaak wel dik bovenop, maar de verschillen zijn zo grappig.
Ik begin me nu trouwens om de haverklap van 'onbedingd' te bedienen, en ik denk ook dat ik weet hoe het komt : ik gebruik het in plaats van het lastige en totaal on-Nederlandse coute que coute (dat ik altijd al gebruikte in plaats van het lang en lastige en op een of andere manier minder krachtige koste wat het kost. En het KLINKT redelijk Nederlands omdat we natuurlijk het werkwoord bedingen gewoon kennen. Ik denk dat het daarmee een Germanisme pur sang is.
Dat heeft nog steeds te maken met de oorlog, voor de tweede wereld oorlog was er opzicht weinig aan de hand. Na de tweede wereld oorlog is het duits verdwenen in het voordeel van het engels. Waarom kan een ieder zelf wel beantwoorden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vind germanisme het mooiste wat er is!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je kijkt naar Rudi Carell, die op een Nederlandse manier Duits spreekt dan is dat vertederend, maar als een Nederlander op een Duitse manier spreekt dan is dat al snel lelijk...

Germanismen zijn lelijk in het Nederlands door dit fenomeen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat het Duits het dichts bij het Nederlands zit. Het gebruik van germanismen brengt dus onze taal in gevaar.

Toegevoegd na 1 dag:
Onze taal kan natuurlijk best wat hebben, maar waarom doen we met het Frans of Italiaans absoluut niet moeilijk: fiasco, cappuccino, ciao, etc.?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Oeh, maak me nou niet bang! Het Nederlands kan wel wat hebben en bovendien hoort het bij een 'levende taal' om er leenwoorden bij te krijgen.