Wat is het genre van het boek Sarah's Key?

geschreven door Tatiana de Rosnay

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.4K
Antoni
11 jaar geleden
Bovenaan op de website van de link van het antwoord van fremar staat: "Genre: oorlogsroman, psychologische roman". Dat is iets meer dan alleen "oorlog/drama", zoals vermeld in het antwoord. Dit is voor jou nog handige extra informatie, vind ik.

Antwoorden (2)

Het boek is oorspronkelijk in het Engels geschreven, maar vertaald in meer dan dertig talen, waaronder Frans en Nederlands. In het Engels heet het boek ‘Sarah’s Key’, wat ik een toepasselijkere naam vindt voor het boek, omdat de sleutel van de kast het voorwerp is waar het grootste deel van het verhaal om draait. Het genre van het boek is oorlog/drama.
11 jaar geleden
Antoni
11 jaar geleden
Bovenaan op de website van je link staat: "Genre: oorlogsroman, psychologische roman". Dat is iets meer dan alleen "oorlog/drama". Dit is voor de vraagsteller nog handige extra informatie, vind ik.
Hieronder de besprekin uit "Leesideeën"
"Dit boek keert terug in de tijd naar 16 juli 1942. De Sarah uit de titel is tien jaar oud. Wanneer de Franse politie voor de deur staat, sluit ze haar kleine broertje Michel in een kast op. Zelf wordt ze samen met haar moeder en duizenden andere Joden opgepakt en naar de Vélodrome d'Hiver in Parijs gebracht, in afwachting van hun deportatie. Sarah heeft de kleine Michel beloofd om zo snel mogelijk terug te komen om hem te bevrijden, maar ze wordt tot haar grote wanhoop met haar ouders op transport gesteld en steeds verder weggevoerd.

De razzia van de Vel d'Hiv is een zwarte bladzijde in de Franse geschiedenis gebleven, waarover ook jaren na de oorlog liever niet gepraat wordt. Parallel met het verhaal van Sarah vertelt de auteur de geschiedenis van Julia Jarmond. Zij is een Amerikaanse die gehuwd is met een Fransman en al jaren in Parijs leeft. Julia is journaliste en krijgt de opdracht een artikel te schrijven over deze razzia. Dat de verhalen van Sarah en Julia met elkaar vervlochten blijken te zijn, mag geen verwondering wekken. Julia ontdekt dat het appartement waar Sarah en haar ouders ten tijde van de razzia woonden in het bezit gekomen is van haar schoonfamilie. Julia Jarmond is vastbesloten de ware toedracht uit te zoeken. Haar echtgenoot Bertrand probeert haar ervan te weerhouden zich met deze geschiedenis te bemoeien, maar Julia besluit desondanks het spoor van Sarah te volgen.

"Haar naam was Sarah" volgt het klassieke procedé waarin een brok geschiedenis tot leven gebracht wordt in het verhaal van één personage. Een roman over de oorlog, de Jodenvervolging en de verwerking van het verleden. Tatiana de Rosnay schuwt de grote gevoelens niet. Haar boek is misschien geen grote literatuur, maar zal ongetwijfeld een breed publiek kunnen aanspreken."

Op basis van de inhoud kun je het dus een historische roman noemen over de jodenvervolging.