wat is het verschil tussen fictie en non-fictie?

fictie en non-fictie is een onderdeel van het vak nederlands

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
36.1K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
fictie is verzonnen, en non-finctie is niet-verzonnen (ezelsbruggetje ;)

Antwoorden (5)

Fictie is een verhaal. Non fictie is de waarheid, een beschrijving van iets wat echt gebeurd is (bijv over de oorlog) of een wetenschappelijk artikel.

Toegevoegd na 27 seconden:
In het algemeen kunnen 2 soorten verhalen onderscheiden worden:

Fictie: bevat een verhaal dat zich niet in de realiteit afgespeeld heeft, maar voortkomt uit de fantasie van de auteur (of diens bronnen).
Non-fictie: met deze term wordt het tegenovergestelde van fictie bedoeld, er worden informatieve teksten of beelden mee aangeduid, die hoofdzakelijk op de werkelijkheid betrekking hebben.

Een mengeling van beide types wordt aangeduid met de term faction (ook wel factfiction of genoemd). Het verhaal is dan gebaseerd op feiten, maar daaromheen worden dingen verzonnen (bijvoorbeeld in de film Titanic).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
okeej
bedankt
Er vanuit gaand dat het dan literatuur betreft is het verschil dat wat in fictie geschreven is uit de fantasie van de auteur komt, en wat non-fictie betreft het de beschrijving van werkelijk gebeurde feiten is. Een roman is fictie, een geschiedenisboek is non-fictie.
Amadea
11 jaar geleden
non fictie is een waargebeurt verhaal
fictie is verzonnen en te verdelen in 2 soorten:
niet realistisch: het zou nooit echt kunnen gebeuren (denk aan monsters of een sprookjesland)
realistisch: het zou echt kunnen gebeuren (denk aan carrie slee)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Fictie is gebaseerd op verzonnen gebeurtenissen en personages.

Het filosofische antwoord op de vraag is volgens mij: Geloof. Het wordt steeds moeilijker feit van onzin te onderscheiden in het nieuws.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Fictie is een verzonnen fantasieverhaal. Non-fictie is een waargebeurd verhaal.