Hoe het boeken trilogie over een man die droomt en dan naar een parallelle wereld gaat?

Het is geschreven door een Amerikaanse auteur. Althans, zo lijkt het. Er hebben meerdere (Amerikaanse?) auteurs aan meegeschreven.

Ik kan mij herinneren dat de hoofdpersoon een broer heeft die ook kan "dromen" om in een andere wereld terecht te komen. Er bestaan 7 daarvan, waarvan mij bij staan: water, lucht, aarde en vuur, een wereld met chaos en oorlog, een wereld waar mensen moeten werken en de laatste wereld met twee torens (?).

Er zijn 4 groepen in de groep. de normale mensen, de mensen die dromen, de mensen die de dromers beschermen (waarvan 1 ervan een jonge dame is, die het heeft geleerd van haar vader en zij is een van de weinigen die er nog bestaan), en degenen die de dromers willen gebruiken om kennis over technologie willen gebruiken uit de andere werelden. Waaronder kwantumtechnologie.

Het is waanzinnig geschreven maar in Nederland geen doorslaand succes geweest. De laatste deel (het is een trilogie) is volgens mij niet vertaald naar het nederlands.

Ik kan gewoonweg niet meer achterhalen hoe de trilogie heet, hoe de groepen heten, hoe de auteur (pseudoniem) heet..

Ben er nou al drie weken mee bezig en kan het me niet herinneren.. Golden river, parallelle universum, parallelle werelden.. Niets gevonden. Wie o wie helpt mij uit de brand?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (1)

De Otherland (Anderland)-trilogie van Tad Williams (de schrijversnaam van Robert Paul Williams).
In een wereld waarin men actief kan deelnemen aan Virtual Realities raken personen die dat doen in het werkelijke leven in coma. Enkele verwanten van hen gaan op onderzoek uit.

Dl. 1: City of golden shadow / Stad van gouden schaduw
Het verhaal speelt in de nabije toekomst, waarin een wereldomvattend computernetwerk mensen in staat stelt virtuele werelden te bezoeken: de Eerste Wereldoorlog, Alice in Wonderland, de IJstijd, een denkbeeldig Amerika zonder blanken: het is allemaal mogelijk in Anderland. Als echter mensen niet meer uit Anderland terugkeren, gaat de Zuid-Afrikaanse lerares Renie Sulaweyo op zoek naar haar broer, daarbij geholpen door een sjamaan Bosjesman.

Dl. 2: River of blue fire / Rivier van blauw vuur
Door een computerstoring komen de hoofdrolspelers vast te zitten in Anderland. Door via de Rivier van Blauw Vuur langs de vele werelden van Anderland - zoals het land van Oz en het klassieke Egypte - te trekken, moeten zij de raadsels oplossen, onderwijl achtervolgd door een huurmoordenaar.

Dl. 3: Mountain of black glass / Berg van zwart glas
Mensen uit verschillende tijdperken zitten nog steeds opgesloten in de virtuele wereld van Anderland. Dit deel volgt met name Orlando Gardner, een van de jongeren die in Anderland gevangen zit. Via het antieke Egypte en een Gormenghast-achtig huis komt het verhaal tot een ontknoping voor de poorten van Troje.

Later kwam er nog een vierde, concluderend deel bij.
Dl. 4: Sea of silver light / Zee van zilveren licht
De auteur geeft hierin een antwoord op alle vragen die in de eerdere boeken zijn opgeworpen.Boeiend zijn de vele verwijzingen in deze serie, zoals naar 1001 Nacht, Alice in Wonderland en het Romeinse rijk.
Bronnen:
Amadea
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja,klopt!Plus +
Ik ben nu het 3e boek aan het lezen,zo goed!
Echte aanrader als je van lezen houd.