Hoe een (boeken) serie schrijven?

Ik wil al een tijdje een spanende boeken serie schrijven. Nu ben ik pretty little liars gaan kijken/lezen en ben ik bang dat mijn verhaal er misschien te veel op lijkt. Mijn plan is om het te schrijven over 3 meisjes die een koffer met geld vinden, en die blijkt dan door iemand te zijn neergelegd om hun in de val te laten trappen. Hij/zij geeft ze opdrachten die ze moeten uitvoeren en anders geeft hij ze aan. Zoiets, maar ik weet het allemaal nog niet precies. Nu heb ik eigenlijk twee vragen: lijkt het te veel op pretty little liars? En heeft iemand tips om een ingewikkeld 'complot' in elkaar te maken waardoor je denk dat het andere mensen zijn enzo?

Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (1)

Of het veel op Pretty Little Liars lijkt kan ik niet zeggen, omdat ik dat niet gelezen heb.

Als collega-schrijver kan ik je wel zeggen dat je niet bang hoeft te zijn dat je verhaal te veel op een boek lijkt, als je het al verzonnen had voor je aan PLL begon. Als je je toch zorgen maakt, is een gouden tip om je verhaal 'uit te leggen' aan anderen. Luister naar wat ze ervan zeggen, wat voor tips ze aandragen en wat ze ervan denken. Dat is iets wat mij vaak inspireert. Je denkt door op wat anderen aandroegen als een klein idee en zo ontstaat er vanzelf een verhaal dat zo uniek is dat je je niet meer zorgen hoeft te maken over de gelijkenis met een ander boek.

Tot slot: er bestaan niet voor niets genres (spanning, horror, thriller, romantiek, psychologisch...). Boeken lijken nu eenmaal op elkaar. "Als je dit leuk vond, lees dan ook:..." zeggen mensen niet voor niets. Het is maar de vraag of het überhaupt mogelijk is om een idee voor een boek te bedenken dat nog nooit door iemand anders is bedacht. Dus: maak je daar geen zorgen om! Doe gewoon hard je best en zorg dat jouw idee misschien niet 100% origineel kan zijn, maar wel het beste geschreven exemplaar ervan is! ;)

Succes, veel plezier met het opdoen van ideeën en nog meer plezier met het uitschrijven ervan!