Waar komt het woord janhagel vandaan?

'Het gaat niet over het janhagel van Holland' schrijft Couperus in Eline Vere.Ik versta dat :'Het gaat niet over het straatgepeupel'Werden die dan misschien vroeger met hagel beschoten?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.6K

Het beste antwoord

De uitdrukking 'Jan Hagel' staat voor gepeupel, maar ook minder negatief, voor 'man van het volk'. In de zeventiende eeuw werd het een algemeen scheldwoord, dat vooral voor matrozen werd gebruikt. In het Duits kennen ze de uitdrukking vanaf die tijd ook; daar wordt gepeupel wel met 'Johannes Hagel' aangeduid. Janhagel is ook de naam van een koekje met een langwerpige vorm en suikertjes erop. Dit koekje behoort echter tot de fijne koeksoorten en is zeker geen uitschot."
Bron: www.volkscultuur.nl/kb.php?doc=44737
"TIJDLIJN VAN DE OORLOGSGEBEURTENISSEN NOVEMBER 1943 Oprichting van de Nederlandsche Landwacht (in de volksmond: Jan Hagel). Deze organisatie werd ingesteld voor politie-taken"
Bron: www.hetillegaleparool.nl/maand/november1943.php3
De Landwacht bestond voornamelijk uit NSB-ers die met jachtgeweren waren uitgerust. Vandaar dat de bevolking de scheldnaam "Jan-Hagel" bedacht."
Bron: nl.wikipedia.org/wiki/Landwacht
14 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Jan Hagel was in de Tweede Wereldoorlog ook een scheldnaam voor Landwachters, die waren namelijk bewapend met jachtgeweren.

Het janhagel is een scheldnaam voor het gewone volk, veelvuldig gebezigd door Markies de Canteclaer in de Bommelsaga. Ook kapitein Haddock uit "de avonturen van Kuifje" mocht dit woord graag in de mond nemen.

De term "Janhagel" bestond al in de 17e eeuw en had waarschijnlijk betrekking op wat we nu "opgefokt" gedrag zouden noemen, van zeelieden (bron: Stoett "Nederlandse spreekwoorden en gezegenden").