Wat is een optrekker?

Ik heb gisteren een boekje gelezen van Bredero (De klucht van de koe). Het was best goed te lezen (de moderne en vertaalde versie in ieder geval), maar er was een woordje/persoon wat ik niet snapte.

Aan het begin van het verhaal staan de personages van het verhaal en er staat 'Joosje, de optrekker'.
Dus wat is een optrekker?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
3.9K

Het beste antwoord

In die tijd werden lange reizen vaak te voet afgelegd. Het was niet erg veilig en prettig om helemaal alleen te reizen. Daarom liepen de mensen samen. Mensen die met je samen op reis gingen werden ook wel 'optrekkers' genoemd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Een optrekker is een persoon die graag met andere mensen optrekt en een chronische hekel heeft aan alleen zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Smartass was me voor, bij de klucht van de koe zegt dat in ieder geval iets over de persoon.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, ik had net zo'n trek in die laatste Bueno
Dat is het tegenovergestelde van een 'opdrukker'...!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
optrekken vergelijk optrekker = nachtbraker