Wat is de symbolische betekenis van klassieke muziek?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.2K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik begrijp je vraag niet, wat bedoel je precies?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat hangt er van af welke muziek je bedoelt...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Van klassieke muziek in het algemeen? Je vraagt toch ook niet "wat is de betekenis achter de tekst van popmuziek"?

Het beste antwoord

Dezelfde als hedendaagse muziek.
Alle thema's komen langs. Liefde, dood, geloof, noem maar op.
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Elke muziek maakt gebruik van specifieke klankkleuren ofwel timbres, meestal door middel van het gebruik van specifieke muziekinstrumenten, of door de balans tussen verschillende klanken op hetzelfde instrument. De zogenaamde instrumentatie vertegenwoordigt dan meestal ook het esthetische ideaal van een bepaalde stijl. Tevens kan worden opgemerkt, dat een dergelijke esthetiek ook samenhangt met de wijze van luisteren. In veel Afrikaanse en Aziatische muziek bijvoorbeeld, luistert men meer naar de boventonen dan naar de grondtonen. Tonen maken deel uit van het begrip "muziek", ze zijn de symbolische impulsen die ons gehoor stimuleren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er zijn klassieke muziekstukken die traditioneel gebruikt worden bij bruiloften, en andere stukken zijn traditioneel bij rouwplechtigheden gespeeld.
Maar dat is niet hetzelfde als symboliek. Dat is alleen traditie.

Ik denk niet dat er aan het begrip 'klassieke muziek' symboliek gekoppeld kan worden.
14 jaar geleden
De symboliek van klassieke muziek is dat het een samenzwering is van geluid en stilte, dan kun je van de hedendaagse muziek echt niet zeggen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Symboliek wordt gebruikt voor iets wat eigenlijk niet in woorden uit te drukken is.
en dat geeft precies de sfeer van klassieke muziek weer. Het is gewoon niet in woorden te vatten of uit te drukken.