Er zijn twee manieren om te debuteren.
De eerste is je manuscript op te sturen naar een uitgever en te hopen dat hij/zij er voldoende kwaliteit en vooral lezers in ziet. Dit is een moeilijke weg vol teleurstellingen. Uitgevers hebben het zwaar en moeten ook heel erg naar de commerciële kansen van een boek kijken. De grote uitgevers ontvangen honderden manuscripten per jaar dus de concurrentie is enorm.

De tweede manier is om je boek in eigen beheer uit te geven, op papier of als Ebook. Let dan wel op het contract dat je mogelijk moet tekenen en dan met name op de verplichtingen die je aan gaat. Ook eigen beheer is veel werk, want je moet zelf allerlei keuzes maken in het productieproces, zorgen dat je manuscript perfect geredigeerd is, ervoor zorgen dat het in (online) boekhandels komt en zelf je boek promoten.

Misschien een ontmoedigend verhaal, maar ik ken genoeg schrijvers die met succes een uitgevers hebben benaderd of hun boek in eigen beheer hebben uitgebracht. Dus het kan allemaal wel, het is alleen een zaak van lange adem en doorzetten.

Debuteren als schrijver is één van de specialismen op daretoo.nl Je vindt er veel informatie over hoe je het kunt aanpakken (zie bron).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Door een eerste boek te publiceren.
Je eerste roman is je debuutroman.

Daarvoor moet je een boek schrijven.
En dat boek zien uit te geven bij een uitgever.
Of het uitgeven in eigen beheer.

Als een uitgever iets in het boek ziet,
dan zal hij het uitgeven en reclame er voor maken
en jou als debuterend schrijver promoten.

Als je het in eigen beheer uitgeeft, dan moet je
flink wat investeren.
http://www.boekscout.nl/?pagina=Uitgeven

Maar als je eerste boek dan een (redelijk) succes wordt
dan ben je een debuterend schrijver.