is Hamlet afgeleid van een bestaand verhaal?

is het verhaal (losjes) gebaseerd op een echt verhaal net zoals cleopatra en marc anthony

Toegevoegd na 1 uur:
Er staat me namelijk iets van bij dat het over een schotse prins gaat maar ik weet zo niet welke

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.3K

Antwoorden (2)

Hamlet is afgeleid van een Deense prins die in oude Deense legendes (saga) de zoon van de oude koning Waldemar was. Legendes zijn oude volksvertellingen die door overlevering blijven bestaan. Het is ooit opgeschreven en vaak niet te achterhalen of alles waarheidsgetrouw is. Men noemt Hamlet dan ook een fictieve figuur. Het toeval wil dat Shakespeares enige zoon
Hamnet op 11 jarige leeftijd overleed en men denkt dat deze tragedie W.S. deed besluiten deze naam aan de hoofdpersoon te geven. In de Deense saga kwam de naam Hamneth ook voor als Deense prins.
Het was dus geen bestaand vehaal, maar afgeleid van een volkslegende.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is maar een mogelijkheid dat het daar vandaan komt. Zeker is het niet.
Shakespeare heeft het misschien uit een 12e eeuwse geschiedenis van Denemarken gehaald, van Saxo Grammaticus. Een andere mogelijkheid is dat hij het uit "Histoires Tragiques" van François de Belleforest heeft gehaald.

Dit was vroeger overigens heel normaal, om andermans werk over te nemen.

Toegevoegd na 2 minuten:
Er is ook nog de mogelijkheid dat hij Hamlet heeft gebaseerd op een onbekend, hypothetisch stuk uit het Elizabethaanse tijdperk.