Wie heeft er tips voor wat minder bekende schrijvers van literaire thrillers?

Ik ben gek op literaire thrillers. Mijn favoriete schrijvers zijn o.a.: Ruth Rendell, Nicci French, Camilla Lackberg, Karen Alvtegen.
Esther Verhoef, Saskia Noort, Marion Pauw, Simone vd Vlugt, Lieneke Dijkzijl, Tineke Beijshuizen, Rene Appel

Niet alleen maar spanning, maar vooral ook de psychologische ontwikkeling van de karakters boeit mij. Wie kent (onbekende) schrijvers die in dit rijtje passen?

Ik hou NIET van het hardere genre, zoals Karen Slaughter of Mo Hayder.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
7.7K

Het beste antwoord

Carol Goodman: Lake of dead languages, (Slecht vertaald vind ik met de titel: Het meer van de meisjes.) De Schaduw van mijn moeder, De verdronken tuin, De verborgen orchidee. Boeken die in de traditie staan van De Verborgen Geschiedenis van Donna Tart. Minstens even goed.

Philip Kerr: de vroegere werken: steengoede sfeer- en karakterbeschrijving van een rechercheur ten tijde van NAZI Duitsland die er het beste van probeert te maken in een corrumperende tijd.

De eerder door Suus genoemde Henning Mankell. De boeken over Kurt Wallander, een Zweedse rechercheur: niet hard, wel maatschappijkritisch en vooral erg menselijk. Goede karakterontwikkeling, meerdere delen. Ook zijn overige romans zijn zeer de moeite waard.

Herbjorg Wassmo: en als je van de psychologische ontwikkeling van personages houdt mag deze schrijfster niet in de lijst ontbreken. Een Noorse schrijfster die vooral schrijft over vrouwen in onmogelijke posties die hun leven vorm proberen te blijven geven. Meesterlijke schrijfster die gevoelens en emoties weet te beschrijven met natuurbeelden waar je stil van wordt. En die haar boeken dusdanig vorm geeft dat het ware thrillers zijn. Maar niet in de meest strikte zin van het woord. Denk dat gezien je interesse dit ook een schrijfster voor je zou kunnen zijn. Meerdere boeken. Twee triologiën.

En John le Carré dus: auteur die vanaf de tweede wereldoorlog spionageromans schrijft. Daarbij op een magistrale manier mensen weet neer te zetten. Als je geïnteresseerd bent in psychologische ontwikkeling van de personages zijn ook zijn, op zich nu gedateerde, vroegere werken nog heel interessant. Ook zijn werken van recente datum blijven spannend en intrigerend.

Toegevoegd na 15 uur:
Op dit forum wordt uitgebreid aandacht besteed aan thrillers. Misschien kun je daar verdere inspiratie opdoen? http://www.ezzulia.nl/forum/index.php
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Las later pas je reactie op Suus dat je Wallander somber vindt. Dan zijn die boeken van Wassmo misschien ook wel niet wat je zoekt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bedankt voor al je moeite en de tip van het forum. + 10

Andere antwoorden (10)

De verborgen geschiedenis van donna tartt schijn je gelezen te "moeten" hebben... heb het zelf gelezen maar als enige in zijn soort dus kan niet vergelijken.

Toegevoegd na 3 minuten:
alhoewel tartt niet echt onbekend is, is ze minder in het collectieve geheugen opgeslagen omdat ze ongeveer 10 jaar over een boek doet en dus nog maar een paar boeken heeft geschreven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heb ik ook al gelezen, prachtig boek, maar je voelt mijn smaak goed aan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@ suus: niet nieuwschierig geworden dan? @ iris: nachttrein naar lissabon kan ik ook erg aanbevelen, alhoewel dit geen thriller is worden de personages zo mooi uitgediept, dat dat al genoeg is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ga ik proberen, dank!
Probeer eens iets van Harlan Coben. Dat is één van mijn lievelingsschrijvers. Persoonlijk vind ik 'Geen Tweede Kans' en 'Eens Beloofd' echt geweldig. Zijn boeken zijn als een achtbaan; uitstappen onderweg is vrijwel onmogelijk (dit heb ik niet van mij maar het komt dicht in de buurt van de waarheid). Ongelooflijk spannend en ook het psychologische element komt goed aan bod. Ik kan hier nu wel van alles gaan vertellen over de boeken, over Harlan Coben of over zijn stijl, maar dat ga ik niet doen, omdat ik vind dat je zijn boek gewoon moet gaan lezen ;-)

Toegevoegd na 1 minuut:
Dit is zijn site; http://www.harlancoben.com/
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mijn moeder is gek op dat soort boeken. Misschien dat je Patricia Cornwell kunt waarderen. En Ludlum? Verder zal ik de vraag even aan ahar doorsturen!

Toegevoegd na 3 minuten:
aan haar ook.

Toegevoegd na 2 uur:
M'n moeder mailde de volgende namen terug: Henning Mankell en John le Carré. Ken je die al?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben zelf dol op PD James. Er zijn een hoop boeken van deze schrijfster uitgekomen. Het is in het genre van Ruth Rendell.
Andere tips zijn:
Jonathan Kellerman (psychologische thrillers)
Elisabeth George (detectives)
ik ben nu bezig met een boek van Lisa Jackson, de zevende doodzonde, tot nu toe een geweldig spannend boek. Maar ik weet nog niet of het misschien te expliciet voor je wordt....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
We houden blijkbaar van hetzelfde genre. De schrijvers die je noemt, lees ik ook erg graag.
Ik wil je lijstje nog aanvullen met Liza Marklund, Carol o' Connor, Felix Thijsen en Tess Gerritsen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mijn favoriete schrijver is Sidney Sheldon.
Hij heeft verschillende boeken geschreven,het zijn onderhoudende verhalen.Een boek die ik erg mooi vond ging over de strijd tussen de Basken en de Saxsen in Spanje.(Ik weet niet of ik het helemaal goed schrijf).
Het eind is altijd zeer verrassend.Helaas ben ik exacte titels vergeten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De schrijver Harlan Coben is al genoemd, alleen het boek dat ik het beste vond van hem nog niet: "Niemand vertellen" Schitterend boek.

Daarnaast kan ik je de Millennium Trilogy van Stieg Larssen heel erg aanbevelen. De personages worden heel goed uitgewerkt. Het is een fantastisch verhaal. Deel 1 zou je nog los kunnen lezen. Voor het lezen van deel 3 moet je eerst deel 2 hebben gehad. Het zijn gigantische boeken (zo'n 600 pagina's per stuk), had ze alle 3 binnen 2 weken uit (naast een 40-urige werkweek en heel veel sporturen).

Dan heb je nog de boeken van het schrijvers duo Preston & Child. Fantastische boeken, veel spanning en de hoofdpersonen die elk boek terugkomen worden behoorlijk goed uitgewerkt.

"De verborgen geschiedenis" is hierboven al genoemd, fantastisch boek (geldt helaas niet voor haar opvolger, die 10 jaar later verscheen... wat een drama dat boek).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik raad je alle boeken van Patricia Highsmith aan. Je kent waarschijnlijk ' Strangers on a train' door Hitchcock verfilmd.Eveneens verfilmd: The talented mister Ripley en The cry of the owl.Uiteraard kan je alle boeken verkrijgen in nederlandse vertaling.Alleen is Highsmith niet wat minder bekend, ze is een monument, en ook al is ze overleden, haar boeken overleven moeiteloos.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Henning Mankel is al genoemd,maar ik raad je de Millenium trilogie van Stieg Larsson aan! Verbluffend goed.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kijk eens op onderstaande website. Via 'links'kun je allerlei lijstjes vinden.

(td)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dank, +1