Hoe kun je het best een leven onderzoeken?

Ik wil een biografie schrijven. Het is de eerste keer dat ik aan een dergelijk groot project wil beginnen. Ik weet dan ook niet zo heel goed waar ik moet beginnen. Waar zouden jullie je onderzoek starten/voortzetten als je iemands leven wilde onderzoeken?
Vriendelijke groet,
Dennis van den Berg

Toegevoegd na 9 minuten:
Extra noot: Ze leeft niet meer, dus de persoon zelf spreken lukt niet meer.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Je kunt natuurlijk het internet afzoeken en
in de bibliotheek gaan neuzen.
Afhankelijk hoe bekend de persoon was.

Maar:

Ik zou beginnen met familieleden en nabestaanden.

En de eerste vraag zou zijn:
Vinden jullie het goed dat ik die biografie ga schrijven?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ik zou beginnen met de persoon zelf te spreken. Daarna ouders / broers / zussen / man, vrouw kinderen, etc.

Als ze bekend zijn, is er natuurlijk het krantenarchief ed.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Misschien kun je dit vragen aan iemand die al eens een biografie heeft geschreven (de persoon een mail sturen)
Naar het gemeentehuis? Familieleden van de persoon. Alleen moet je hier wel mee oppassen omdat dit subjectief is, maar het zal je wel helpen om een beeld te vormen van de persoon.