Helaas niet echt over een halve marathon, hele marathon:
-Perfecte marathon training-H. Steffny
-Challenge loop je eerste marathon-Bjorn Cocquyt
-Marathon lopen kan iedereen-John Bingham

Halve marathon in het engels:
-Absolute Beginner's Guide to Half-marathon Training- Heather Hendrick
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Niet speciaal voor de halve marathon, wel over lopen in het algemeen (ook halve en hele marathon): "Altijd verder" van Dolf Jansen.
O.a. te koop bij BOL, zie link
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De Halve van Egmond
New York, New York.
Allebei van Bram Bakker
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
"Waarover ik praat als ik over hardlopen praat" van Haruki Murakami

"Hij schrijft het boek ten tijde van zijn voorbereiding op de New York City Marathon van 2005. Tussen zijn trainingen door vertelt hij openhartig over zijn passie. ‘Langeafstandslopen paste vanaf het begin bij mijn karakter en ik vond het ook gewoon leuk om te doen. Van de vele gewoonten die ik me in mijn leven heb eigen gemaakt moet hardlopen wel zo ongeveer de nuttigste zijn.’
En natuurlijk gaat het over hardlopen. Dat het een sport is die meer met persoonlijke doelen heeft te maken dan met winnen of verliezen. Dat hij de marathon loopt in zo’n 3,5 uur. Dat hij gemiddeld dagelijks tien kilometer loopt. Dat hij dan nergens aan denkt. ‘Op koude dagen denk ik vast wel eens aan kou. En op warme dagen aan de hitte. Als ik verdrietig ben, denk ik wel eens aan verdriet. En als ik gelukkig ben aan geluk. Maar hoe dan ook, noemenswaardige gedachten heb ik in feite zo goed als niet. Tijdens het rennen, ren ik gewoon.’

De voorbereiding op de marathon van New York krijgt ook de nodige aandacht. Hoe train je je lichaam voor een dergelijke afstand? Murukami kent het geheim en maakte mee dat hij zijn laatste marathon door kramp bijna niet kon uitlopen. ‘De redenen voor mijn falen waren duidelijk: onvoldoende voorbereiding, onvoldoende voorbereiding, onvoldoende voorbereiding. Daarmee is alles gezegd. Ik had niet genoeg kilometers in de benen en was niet genoeg afgevallen.’ Dat wil de schrijver niet nog eens meemaken.
Dat Murukami de marathon van New York volbrengt of niet, is eigenlijk niet interessant. Het is vooral hoe hij zijn passie als hardloper beleeft en hoe hij op een leuke, vlotte manier zijn leven voor ons uit de doeken doet."

http://www.bol.com/nl/p/nederlandse-boeken/waarover-ik-praat-als-ik-over-hardlopen-praat/1001004010216779/index.html