Mag ik een boek in-scannen ? Op verzoek van iemand anders

Iemand vraagt aan mij, wil je voor mij dit boek in-scannen en in .pdf of .epub aan mij geven (verkopen voor x bedrag). Mag dit zo ? We hebben dus ook het origineel. Of moet ik toestemming aan iemand vragen ? Ander voorbeeld is 1dollarscan.com zou dit mogen in nederland met nederlandse boeken

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.4K

Antwoorden (3)

Als er een copyright op zit dan is het strafbaar.
Maar de kans is klein dat ze er achter komen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De redenering "copyright -> strafbaar" is te kortzichtig. Er zijn best veel uitzonderingen op.
Nee, dat valt onder copyright schending, verspreiding en zelfs verkoop van media met auteursrecht. Net zo illegaal als gebrande dvds bijvoorbeeld.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dag mag, je mag volgens de Nederlandse wet een kopie maken voor eigen gebruik van materialen die in het bezit zijn van anderen. Dat wordt ook wel 'thuiskopie' genoemd.

Daarbij moet aan de volgende voorwaarden worden voldaan:

1. de kopie wordt niet met (in)direct commercieel oogmerk gemaakt;

(zie de vergoeding als betaling voor het gedane werk, je doet dit ook slechts 1x en bent niet van plan de kopie meerdere keren te verkopen, dus commercieel is het niet)

2. de kopie dient uitsluitend tot eigen oefening, studie of gebruik;

(ik neem aan dat de persoon in kwestie het boek gewoon zelf wil lezen, dus aan deze voorwaarde is ook voldaan)

3. het aantal kopieën blijft beperkt (artikel 16b) of de fabrikant of importeur van de drager van de kopie heeft een billijke vergoeding afgestaan aan de rechthebbende (artikel 16c).

(je maakt maar 1 kopie, dus voldoet aan deze voorwaarde)

Toegevoegd na 2 minuten:
Je hoeft hierbij geen toestemming te vragen (het zit er ook dik in dat ze nee zeggen, ook al staat de wet het wel gewoon toe).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het mag het niet, want de vraagsteller doet het op verzoek van een ander en wil er ook nog een bedrag voor vangen. Dus je argumentatie van Widar klopt niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1. de kopie wordt niet met (in)direct commercieel oogmerk gemaakt; (zie de vergoeding als betaling voor het gedane werk, je doet dit ook slechts 1x en bent niet van plan de kopie meerdere keren te verkopen, dus commercieel is het niet) **** Elke vergoeding die gevraagd wordt is commercieel aan te merken **** 2. de kopie dient uitsluitend tot eigen oefening, studie of gebruik; (ik neem aan dat de persoon in kwestie het boek gewoon zelf wil lezen, dus aan deze voorwaarde is ook voldaan) *****de kopie die vraagsteller wil maken is niet voor eigen oefening, studie, of gebruik. Deze kopie is nl. niet voor vraagsteller maar voor een derde **** 3. het aantal kopieën blijft beperkt (artikel 16b) of de fabrikant of importeur van de drager van de kopie heeft een billijke vergoeding afgestaan aan de rechthebbende (artikel 16c). (je maakt maar 1 kopie, dus voldoet aan deze voorwaarde) ****Dit punt is niet eens meer van toepassing wanneer aan de vorige voorwaarden is voldaan. Want ook dit punt geldt voor eigen gebruik en niet voor een derde***** Toegevoegd na 2 minuten:
Je hoeft hierbij geen toestemming te vragen (het zit er ook dik in dat ze nee zeggen, ook al staat de wet het wel gewoon toe). *****De wet staat het dus niet toe als het voor iemand anders is dan jezelf. Je mag geen kopieen maken voor anderen, dat is en blijft schending van het auteursrecht. *****