Waarom zijn de laatste pagina's van een boek zo vaak leeg?

Vraag van mijn dochter van 9.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.3K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zodat ze daar een mooie tekening kan maken over het verhaal. Mits de boeken niet van de bibliotheek zijn uiteraard.

Antwoorden (2)

Boeken worden op grote vellen gedrukt, die daarna op maat gevouwen en gesneden worden.
Dat gaat het snelste als al die vellen even groot zijn. Het is goedkoper om die paar blanco vellen te laten zitten dan ze eruit te halen waarna ze toch weggegooid worden omdat ze verder onbruikbaar zijn
anneliez
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Juist, pak maar eens een stapeltje witte vellen en vouw deze dubbel. Hetzelfde geldt voor een magazine, maar die zijn altijd wel bedrukt met advertenties of een extra columnpje...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Helemaal juist.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Duidelijke uitleg! +1
De bladzijden van een boek worden in groepen van vaste aantallen (z.g. katernen) gevouwen en dan katern voor katern in een band genaaid of geplakt.
Elke bladzijde staat met drie andere pagina's op één gevouwen stuk papier.
Omdat er dus steeds per 4 pagina's een vel papier bijkomt zul je soms lege pagina's aan het einde overhouden.