Welke lettertype gebruik je voor een kopje (hoofdstuk titel)?

ik ben een eigen boek aan het schrijven, maar ik weet nu niet wat het beste lettertype is voor een kopje (hoofdstuk)

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
8.4K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kijk hier eens rond zou ik zeggen. http://www.dafont.com/alpha.php
http://www.macworld.com/article/58940/2007/07/sites-for-fonts.html Misschien geen goeie tip want hier verzuip je letterlijk in de mogelijkheden en ze zijn (bijna) allemaal gratis met name de 1e site.

Het beste antwoord

Er bestaat geen 'beste lettertype'.
Voor langere tekst neem je bij voorkeur een neutrale schreefletter zoals de Georgia of Times. Eentje die geen opvallende vormen heeft en gewoon lekker doorleest.
Voor kopjes kan je dezelfde letter gebruiken, en dan bijv. groter of vet. Maar als je meer onderscheid wilt maken kan je ook een schreefloze letter nemen zoals de Arial, Trebuchet, Tahoma of Verdana.
Het ligt er maar net aan welke letters je op de computer hebt. PC's worden meestal geleverd met een aantal lettersoorten al geïnstalleerd (deze zijn niet gratis, je betaalt er voor en je mag ze niet copiëren). Maar ontwerpers hebben keuze uit duizenden lettertypes.
Ja kan ook letten op specifieke tekens die veel in je kopjes voorkomen. ALs je bijvoorbeeld jaartallen in je koppen hebt, dan let je extra op de cijfers van het lettertype.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

In mijn boeken gebruik ik voor text & kopjes altijd Franklin Gothic Book. dit is oaomdat ze ookdigitaal verspreid worden. Het is een fijn simpel lettertype dat goed leesbaar is.

Ga door de site in de link, en kijk eens rond welke types er zijn, en hoe je ze zelf vnd 'lezen'
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik gebruik voor het schrijven van mijn boek comic sands ms.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Comic Sans (van sans-serif) is toch een behoorlijk onleesbare letter voor langere tekst.
Ik denk dat je het beste of hetzelfde lettertype als de rest of wat daar dicht bij in de buurt komt, kunt gebruiken.
Je kunt dat dan bijvoorbeeld 2 punten groter maken en/ of vet. Of schuin (Italics) of schuin EN vet.

Lettertypes die sterk afwijken kunnen een tekst 'onrustig' maken.

Op risico dat ik je dingen vertel die je al weet, nog 2 adviesjes:

Je ziet heel vaak lettertypes die verschrikkelijk mooi zijn zoals script- of Gothische letters.
Die zijn dan misschien wel mooi maar heel vaak vraag ik me af of de schrijver nou eigenlijk wel de bedoeling heeft dat je als lezer ook nog kan lezen wat er staat.

Gebruik bij voorkeur een regelafstand van anderhalf.
Ik weet dat dit 'vroeger' een eis van uitgevers was.
Het leest een stuk makkelijker.
Leg maar eens twee dezelfde stukken tekst naast elkaar, de 1 enkele regelafstand, de ander anderhalf. Dan zie je wel wat ik bedoel.