Ik snap écht niet waar het boek Casa Tomada (spaans) over gaat. Ook niet goed als ik het op internet opzoek. Kan iemand mij het helder uitleggen?

Casa tomada ("House Taken Over") door Julio Cortazar. Iemand die spaans kan wellicht? We gaan erover praten in de klas maar we snappen het niet echt.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.6K

Het beste antwoord

Heb een engelse vertaling gevonden van het verhaal (zie bron).

Het verhaal gaat over een man (de 'ik' persoon) en zijn zus Irene, die graag breit. Zij wonen samen in hun ouderlijk huis in Argentinie. Zij wonen in een gedeelte van het grote huis omdat het andere gedeelte 'ingenomen' is door iets, de schrijver noemt niet specifiek geesten of andere mensen. Beetje bij beetje neemt dat 'iets' een stukje van het huis, totdat op het eind de broer en zus gedwongen worden om het huis te verlaten. De broer had de voordeur op slot gedaan en de sleutel in een rioolputje gegooid, hopend dat niemand het huis meer in kan.

Toegevoegd na 25 minuten:
Hoe langer ik naar het verhaal kijk, hoe meer ik denk dat Cortazar het cryptisch heeft geschreven. De broer en zus lijken er alles aan te doen om zich van de wereld af te sluiten, afgezien van dat de broer een keer in de week boodschappen e.d. gaat doen. Zij klampen zich vast aan wat ze hebben; hun routine, hun huis en hun verleden. Ze konden het grote huis toch ook verhuren/verkopen?
Zij gaan ook niet op de geluiden in het huis af, en lijken het snel goed te vinden/ snel te kunnen aanpassen dat ze steeds een kleinere gedeelte van het huis hebben. Durven ze het niet of weten ze WAT de geluiden zijn?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ik heb de Spaanse Wikipedia over dit boek geraadpleegd (ik spreek Spaans) en daar staat dat inderdaad onduidelijk is wie of wat de geheimzinnige krachten zijn die langzaam bezit nemen van het huis.

Vrij vertaald wordt er het volgende gezegd. De filmmaker, een Argentijn, zou een fel tegenstander zijn van Juan Perón, voormalig president van Argentinië . Deze president hield er nare fascistische ideëen op na en liet tegenstanders van zijn bewind op mysterieuze verdwijnen en martelen.

In het huis van de film is sprake van geheimzinnige, onzichbare en vervelende krachten. Deze krachten staan symbool voor het schrikbewind van de voormalig president. Het enige dat de broer en zus kunnen doen is vertrekken. Dit was destijds voor tegenstanders van het Perón bewind ook een van de weinige opties, omdat ze anders mogelijk omgebracht werden.