Waar wonen Jip en Janneke?

Terwijl ik Jip en Janneke voorlees heb ik me dit al meermalen afgevraagd: waar wonen ze toch?
In sommige verhaaltjes lopen ze zo het weiland in of naar een boer waardoor je denkt aan een landelijk gebied en bij weer andere verhaaltjes stappen ze zo in de bus naar een groot warenhuis en zijn er veel winkels e.d. waardoor je het idee krijgt dat ze in een stedelijk gebied wonen.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4K
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Jip en janneke is history maar ook een vorm van literatuur. Moeten we alles wat “ oud “ dan maar gaan weggooien. En wie bepaalt dat dan? Een wethouderof een raadslid? Vertel het maar..

Het beste antwoord

Dat is nou de kracht van Jip en Janneke. Annie M.G. heeft nooit duidelijk gemaakt waar ze precies wonen, dus ieder kind kan zich ermee identificeren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Jip en Janneke zijn bedacht door Annie M.G. Schmidt toen haar zoon Flip een kleuter was. Eerst stonden de verhaaltjes in de krant en pas later werden er boeken van gemaakt. Zelf groeide Annie op in een dorpje op Zuid-Beveland. Het lijkt mij 't waarschijnlijkst dat Jip en Janneke ook ergens op een Zeeuws schiereiland woonden. Met de bus naar Goes is goed mogelijk.
Amadea
12 jaar geleden
Jip en Janneke zijn fictief. Het maakt niet uit waar ze wonen, want ze wonen niet ergens, want ze bestaan niet echt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bestaan ze niet echt?!
Eerst de Goedheiligman al, nu Jip en Janneke...
Geen beste week voor mij...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
haha...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
:(
Jip en Janneke kunnen overal wonen
maar vooral in je hart.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ze wonen redelijk dicht bij de Petteflet, waar Pluk in verblijft, want ze zijn wel eens met z'n 3tjes samen gesignaleerd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk overal, en vooral in de belevenis van kinderen. Dat was iets wat Annie MG schmidt, nog bezat. Dat kinderhart vanwaaruit je kunt denken. En kinderen denken niet waar ze wonen of dat het ergens anders anders kan zijn. Dit is hun wereld en die is echt en in een boek leven kinderen die net zo leven als zij. Je zou kunnen nagaan waar Annie MG Schmidt zelf gewoond heeft vanaf haar jeugd tot later. Misschien dat je dan ook beide locaties tegenkomt.