hoe laan duurt een copyright op een tekst uit een boekje?

hen een boekje uit 2003 en wil daar een aantal spreuken van gebruiken ( open baar maken in een cafe als spreuken aan de wand)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (3)

Copyright duurt gewoonlijk 30 jaar, maar je kunt de schrijver benaderen (via de uitgeverij) en toestemming vragen.
Meestal moet je dan wel de naam van de schrijver (goed zichtbaar) vermelden, maar dat lijkt me niet meer dan billijk, je hebt het niet zelf bedacht.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Copyright duurt in veel landen (waaronder USA en NL) tot 70 jaar na het overlijden van de auteur. Nog even wachten dus! :-D
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als het slechts gaat om een paar korte quotes (wat spreuken toch zijn), zou je die best tussen aanhalingstekens en met bronvermelding mogen plaatsen zonder expliciete toestemming van de auteur. Het is wellicht zelfs goede reclame voor het boek. Je moet echter duidelijk houden dat het gaat om een letterlijk citaat. Artikel 15a van de Auteurswet geeft de criteria waaraan een citaat moet voldoen om legaal te zijn. Lid b stelt dat citeren toegestaan is, mits o.a. "het citeren in overeenstemming is met hetgeen naar de regels van het maatschappelijk verkeer redelijkerwijs geoorloofd is en aantal en omvang der geciteerde gedeelten door het te bereiken doel zijn gerechtvaardigd." Dat geldt volgens mij voor de situatie waarin jij verkeert.

Zie de link voor meer informatie.