Kan iemand wat meer vertellen over Germaines Greer's bekendste boek?

Door literatuurstudie kwam ik op haar bekendste boek ; "de vrouw als eunuch". Eenmaal opengeslagen kwam ik er niet echt doorheen; het is een stijl die voor mij anders is. Daarom via deze goeie vraag; kan/wil iemand er meer over vertellen? Informatie op internet vond ik eerder wat dunnetjes. Mij interesseert natuurlijk ook het tijdsbestek waarin het boek zulke hoge oplages kon halen. Zou je met zekere argumenten de inhoud ook nu nog actueel mogen noemen?

Toegevoegd na 2 dagen:
Ik vroeg me af waarom er tot nu toe 0 reacties op mijn vraag zijn? Dat lijkt een volgende vraag maar ik hoop dat de eerste ook blijft staan, zie uit naar uw antwoord.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Ik heb hem gelezen, maar dat is zo lang geleden dat ik me het niet meer exact voor de geest kan halen.
Ik heb net nog het een en ander gelezen over dit boek via google en er komt wel weer het een en ander terug. Het boek is uit de tijd van de 2e feministische golf. Greer vond het nodig om kritische vragen te stellen over de fundamentele aannames over de vrouw. Het kwam er onder andere op neer dat vrouwen niet meer in contact waren met hun geheel, dat ze 'geleerd' hadden om veel van hun facetten, waaronder het seksuele, te onderdrukken. Dit zou tot stand zijn gekomen door hoe mannen met vrouwen omgaan, ze suggereerde ook dat mannen eigenlijk een diepe haat hadden t.o.v. vrouwen.
Waarom het zulke hoge oplages had, tsja, het paste denk ik in de tijdsgeest, er was nu eenmaal een seksuele revolutie aan de gang en een 2e feministische golf.
Of die golf ooit mooi heeft mogen uitrollen kun je zeer betwijfelen. Het heeft wel veel stof doen opwaaien.
Maar tot op de dag van vandaag kun je niet spreken van gendergelijkheid. In die zin is het boek nog steeds actueel, maar ik denk dat als je het nu leest er een aardig busje met zout bij kan.
Ik heb trouwens nog wel een leestip: Naomi Wolf, zij is een auteur uit de 3e feministische golf, maar dat was maar een klein kabbelend golfje vergeleken met die tweede.