Waarom hoort Willem Frederik Hermans tot de Grote Drie van de Nederlandse literatuur?

Ik vind het een goede schrijver, daar niet van, ik vraag me af waarom juist Hermans, Mulisch en Reve de Grote Drie vormen.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.4K

Antwoorden (3)

Deze drie namen worden keer op keer genoemd door echte literatuurkenners. Het is natuurlijk niet zo dat een "kenner" meer van literatuur af weet dan de gewone man, maar het geeft wel een goede indicatie van wat hoogwaardige literatuur is. Maar de vraag: "wat is literatuur?" valt al niet objectief te beantwoorden. laat staan "wat is goeie literatuur?". Het is trouwens niet zo dat ze op zoek waren naar een grote 3, en er toen 3 hebben uitgekozen. Als er 4 personen vaak genoemd werden als de grootste schrijvers was het de grote 4. Mijn persoonlijke lijstje:

Reve
Mulisch
Hermans

Vind Hermans zelf niet een geweldige schrijver, maar is ook een beetje te oud voor mij.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kunt je net zo goed afvragen waarom Reve en Mulisch daarbij horen.

Het predikaat 'De Grote Drie' werd in de jaren zeventig geïntroduceerd door de literatuurcriticus Kees Fens. Liefhebbers van het werk van Jan Wolkers, Hella S. Haasse of Hugo Claus spreken ook wel van De Grote Vier of Vijf.

Het blijft discutabel, maar die Kees Fens had een grote invloed en "men" heeft dat dus overgenomen.

Kijk ook hier:
http://www.goeievraag.nl/vraag/grote-drie-reve-hermans-mulisch.5212
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zoals Momopoyolo al schrijft, kwam Kees Fens in de jaren zeventig van de twintigste eeuw met deze kwalificatie. Op dat moment waren zij wellicht de grote drie, hoewel daar ook toen al geen consensus over bestond. Het waren hooguit op dat moment de grote schrijvers, of op z'n best de drie grootsten van 'na de oorlog', hoewel m.i. Mulisch zwaar overschat wordt.

De Nederlandse literatuur kent veel meer schrijvers van formaat, ik noem maar even Maerlant, Vondel, Multatuli (vergeet vooral Multatuli niet!), Vestdijk, Couperus, Haasse, van der Heijden, Hamelink en zo kun je nog wel even doorgaan.

Als ik de grote drie (van na de oorlog) zou moeten noemen, zei ik Hermans, Haasse en van der Heijden. En dat is dan niet meer of minder subjectief dan het rijtje van Fens.
rose