Oude ansichtkaarten en jaar van uitgifte achterhalen.

Ik ben aan het zoeken naar een boek ( of méér) waarin het mogelijk is,om hele oude ansichtkaarten in te herkennen en 't liefste waar tevens in vermeld wordt door wie ze zijn uitgegeven en in welk jaar. Utrecht en Breukelen gaat mijn voorkeur naar uit qua interesse ! Zijn hier websites over ? Kortom alle info is welkom. Mijn vraag is : Hoe kom ik aan deze info ?

Deze heb ik al,maar zulke bedoel ik eigenlijk.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Ik denk dat wat jij wilt eigenlijk onmogelijk is. Als je veel belangstelling hebt voor Utrecht en Breukelen, dan zou je als je b.v. in de kringloopwinkel bent, allerlei boeken met plaatjes kunnen kopen over Utrecht en Breukelen, maar dan wordt het echt bladeren, totdat je iets herkent. Heel leuk en leerzaam, maar het is niet zo effectief.

Er zijn m.i. ook geen standaardwerken, om ansichten te herkennen. Maar misschien zijn er betere en zelfs leukere manieren? Het starten van een website of blog is in veel gevallen gratis. Zet alle ansichtkaarten waar je iets over wilt weten op zo'n blog, met de vraag wat, waar, en wanneer. Zo te zien kun je uitstekend scannen, dus dat is het probleem niet.

Als ik onderstaande foto op een website zou zien, met de vraag wat het is, zou ik zeker een berichtje achterlaten.
Het is de Dom in Utrecht, met zicht op de Zadelstraat, en de foto is genomen op de Mariaplaats, met het St. Johannes te Deo Ziekenhuis (sinds 1972 Utrechts Conservatorium) achter de fotograaf. Ik gok dat de foto ergens in de jaren 1920 is genomen. En nu maar hopen dat ik het goed heb ;-)

Kijk ook eens op de site van het Utrechts Archief. Je vindt daar ongelofelijk veel foto's, en er is een zoekfunctie! Succes!