Wat is een goed equivalent van Bret Easton Ellis?

Wat zijn goede boeken/is een goede schrijver om te lezen wanneer men alle boeken van Bret Eason Ellis (Less than zero, american psycho, glamorama etc) heeft gelezen en meer van hetzelfde soort literatuur wilt lezen?

Toegevoegd na 29 seconden:
Eason = Easton

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.3K

Het beste antwoord

Ik zou voor de nieuwe generatie Amerikanen gaan. Denk aan Douglas Coupland (o.a. bekend van Fight Club), Jay McInnery (lijkt wel wat op Ellis, zeker qua thematiek), Jonathan Saffran Foer (iets zwaarder, maar prachtig), Nicole Krauss (idem), Steve Tolz (uit Australië), DBC Pierre, Christos Tsiolkas (The Slap is een mooie afrekening met een bepaald milieu, a la Ellis) of de meer recente William Gibson romans (schreef voorheen SF, nu niet echt meer). Maar er wordt zoveel goeds geschreven in dit taalgebied, dat de vraag bijna niet te beantwoorden is. :-S

Toegevoegd na 18 uur:
Palahniuk is inderdaad (zie reactie hieronder) de schrijver van Fight Club. Foutje!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Indrukwekkende lijst!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik lijd aan goede smaak. ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Das wel duidelijk! :D
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoewel de andere antwoorden goede suggesties bevatten, spreekt dit antwoord mij het meeste aan. De genoemde schrijvers/boeken zijn mijn inziens het beste in lijn met BEE. Hartelijk dank!

Andere antwoorden (3)

Als je houdt van Bret Easton Ellis, vind je de boeken van Irvine Welsh denk ik ook goed. Misschien ken je de film "Trainspotting", dat is een verfilming van een van zijn boeken.

Welsh staat bekend als een zogenaamde "undergroundauteur" en heeft een behoorlijke reeks boeken geschreven. Behalve Trainspotting zijn o.a. ook Acid House en Lijm bekend.

Voor meer info en zijn gehele bibliografie: http://nl.wikipedia.org/wiki/Irvine_Welsh
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jay McInerney : Story Of My Life, Bright Lights Big City De schrijvers kennen elkaar en ik geloof dat er een karakter van Story Of My life voorkomt in Glamorama en American Psycho : Allison Poole.

Dan kan ik Chuck Palahniuk erg aanraden en inderdaad de nieuwe generatie amerikanen zoals Douglas Coupland (All families are psychotic, but no family is as psychotic as your own)

Veel plezier
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
George Bataille, de Sade, the picture of Dorian Gray van Oscar Wilde, Histoire d'O van Anne Desclos, Jerzy Kosinski zijn allemaal schrijvers van iets langer geleden maar volgens mij is B.E E. hier wel schatplichtig aan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is net zoiets als zeggen dat Oscar Wilde en Jerzy Kosinski beiden schatplichtig zijn aan de Bijbel. :-) Ik denk dat iemand die van BEE houdt niet per definitie warm loopt voor De Sade's 'The 120 Days of Sodom'. Kosinski is misschien nog wel een optie, vooral Blind Date. Kortom; prima 'verdiepende' aanbevelingen, maar wel wat ver weg, vermoed ik.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tussen de Picture of Dorian Gray en American Psycho zie ik wel een direct verband. De overige schrijvers zijn geen van de allen "for the meek of heart". Ik vond Glamorama in die zin ook behoorlijk wat van je vergen als lezer.Genoemde schrijvers zijn welliswaar geen generatiegenoten maar ik zie wel degelijk een verband.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ha illegalcopy, Het is ook absoluut geen 'aanval' op je suggesties. Ik denk alleen dat het redelijk ver afstaat van de vraagsteller. Ook Dorian Gray speelt in een andere tijd, met ander taalgebruik en afwijkende onderliggende 'standpunten'. Vandaar: meer verdiepend dan 'in lijn met'.