Wat zijn goede sociale probleemromans?

Met nadruk op romans :). En als het kan ook een beetje uitleg erbij waarover het gaat als je een boek voordraagt :).

Dankje.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.5K

Het beste antwoord

Al wat ouder:

* Oliver Twist - Charles Dickens, over een weesjongen en bedoeld als protest tegen onder andere kinderarbeid.

* De negerhut van oom Tom - Harriet Beecher Stowe, protest tegen de slavernij in de VS

Recenter:

* Het verrotte leven van Floortje Bloem - Yvonne Keuls, over een meisje dat ontspoort en in de drugs en de prostitutie terecht komt

* Jan Rap en zijn maat - Yvonne Keuls, over een opvanghuis voor jongeren waarbij de leiding het eigenlijk ook niet weet

* Christiane F, Verslag van een Junkie - Christiane F, over een meisje in de heroïnescene van Berlijn
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

De bezoeker : roman / György Konrád. Een ambtenaar van de sociale dienst wordt dagelijks geconfronteerd met de bijna onoplosbare problemen van hulpzoekenden en blijkt hier op den duur geestelijk niet meer tegen bestand te zijn.

Vertigo : roman / Marjan Berk.
Een gepensioneerde onderwijzeres, weduwe, raakt financieel en sociaal zo in de problemen dat ze geveld wordt door vertigo, hevige duizeligheid.

De druiven der gramschap / John Steinbeck. Sociale roman over het probleem van de seizoenarbeid tijdens de oogsttijd in Californië.
Bronnen:
Amadea