Hoe schrijf ik dit goed? (zie uitleg)

‘Wat is dat’,? vroeg Irágàn.

‘Wat is dat’?, vroeg Irágàn.

of
'Wat is dat', vroeg Irágàn?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mocht het niet gewoon Jan zijn, die het vroeg? Is makkelijker spellen. En het gaat om de hoofdzaak, nl hoe voorzie ik de zin van de juiste interpunctie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja had ook gekund, maar die naam die ik gebruik hoef je niet aan te houden.

Het beste antwoord

Nog anders!
'Wat is dat?' vroeg Iragan. Het vraagteken hoort bij de vraag, dus die komt tussen de aanhalingstekens. Na Iragan gewoon een puntje.

Toegevoegd na 23 seconden:
Ik was te lui voor de accentjes, sorry!

Toegevoegd na 30 minuten:
En zoals uit de discussie hieronder blijkt, hoort er toch echt nog een komma tussen. En dan wordt het dus:
‘Wat is dat?', vroeg Irágàn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En dat is de enige juiste manier vraagteken binnen de deelzin houden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En volgens mij ook geen extra komma er achter zoals hieronder, of zie ik dat fout? Ga nu zelf een beetje twijfelen...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een komma lijkt me hier niet noodzakelijk, ver valt niet per definitie een rustpunt in de zin, en je deelt de zin ook niet in tweeen; de bijzin is al duidelijk aangegeven door de aanhalingstekens. Ik heb alleen geleerd dat het bij een citaat een dubbel aanhalingsteken moet zijn, maar dat zal inmiddels wel achterhaald zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb hier een paar boeken die beiden doen, dus daar is ook niet echt een peil op te trekken, al kun je aan het boek niet zien of het dan ook echt wel correct is.

Ik heb hier zelfs een boek waar helemaal geen aanhalingstekens worden gebruikt (het nieuwe Nederland Leest-boekje) en na vrijwel elk citaat een komma of ander leesteken komt. Dit (de tweede optie, met komma) lijkt een combinatie van beiden. "Wat is dat?" vroeg Irágàn.
"Wat is dat?", vroeg Irágàn. Als je de aanhalingstekens weglaat, staan er eigenlijk twee leestekens achter elkaar (?,) en volgens mij doen we dat eigenlijk nooit. (Ter vergelijking : het boekje dat ik hier heb 'doet':
Wat is dat ? vroeg Iragan en
Wat is dat, vroeg Iragan. ) Maar nooit een vraagteken EN een komma dus, met of zonder aanhalingstekens.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens mij heb je gelijk!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
juist.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens die regel zou dus ?", niet mogen, en is het inderdaad de komma die plaats moet maken.

Andere antwoorden (3)

Ik denk zo: Wat is dat, vroeg Irágàn?
Je zou het ook ander kunnen stellen:
Irágàn vroeg, wat is dat?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is: 'Wat is dat?', vroeg Irágàn.

Toegevoegd na 3 uur:
Het is al gemeld, maar ik zet het er nog even bij.
De komma is er om de twee gedeelten van de zin van elkaar te scheiden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Irágàn vroeg; 'wat is dat?'