wat was het laatse zelfportret van van gogh?

aan welk doek word hieronder er aan gerefereerd?

"Ook zijn laatste zelfportret dat hij gemaakt heeft enkele maanden voor zijn dood laat zijn ellende goed zien. Je ziet een door aanvallen van krankzinnigheid geplaagde kunstenaar met een gezicht dat gespannen is van de zelfbeheersing met erg indringende ogen. Het schilderij toont aan dat het leven als 'geniale gek' ontzettend zwaar voor hem moet zijn geweest."

is het een van deze twee (beide uit 1889)

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/f/f0/VanGogh-self-portrait-with_bandaged_ear.jpg

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/6/6b/SelbstPortrait_VG2.jpg

Toegevoegd na 5 minuten:
bron: http://www.scholieren.com/werkstukken/13219

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.1K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb er niet echt verstand van, maar als het gaat om indringende ogen en ik moet tussen deze twee kiezen, dan ga ik voor het tweede zelfportret.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in vind de ogen van portet 1 juist indringend door de moedeloosheid die ze stralen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Moedeloos is naar mijn mening inderdaad de uitstraling van het eerste portret, terwijl het tweede me echt aankijkt, heel indringend. Maar nogmaals, ik heb er eigenlijk geen verstand van. De argumenten in de antwoorden hieronder bevestigen echter wat ik dacht... ;-)

Het beste antwoord

Tijdens zijn verblijf in Saint-Rémy-de-Provence maakte Vincent zijn laatste vier zelfportretten:
•1: Met palet en penselen, september 1889
•2: Blootshoofds en baardeloos, september 1889
•3: Blootshoofds voor een donkerblauwe achtergrond, tussen mei 1889 en juli 1890
•4: In open jas voor een achtergrond van wervelende penseelstreken, tussen mei 1889 en juli 1890

Vermoedelijk is onderstaande afbeelding de laatste:
Amadea
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ik denk dat het hier om het 2e zelfportret gaat.
Omdat
1) het schilderij veel beter klopt met de beschrijving "een gezicht dat gespannen is van de zelfbeheersing met erg indringende ogen". Vooral de zelfbeheersing is wat mij betreft heel duidelijk, en de indringende ogen zijn op het andere schilderij duidelijk niet te zien.

2) (een wat minder sterk argument) Het "verbonden oor" schilderij is van januari 1889. Ik heb geen idee hoe snel van Gogh zelfportretten maakte, maar dat zou een aanwijzing kunnen zijn. De kans dat het andere schilderij van latere datum is wat groter, en zou dus het laatste zelfportret kunnen zijn.

Ik vind dat 2e schilderij (met de indringende ogen) veel beter dan het andere. Maar dat vroeg je niet ;-)