Bestaat Kunst zonder Vakmanschap?

Als je meteen denkt: 'Ja, dat kan ik ook maken of bedenken', is het dan nog wel kunst?
Da's dan toch geen kunst?

Weet jij het antwoord?

/2500

Je zou het misschien wel kunnen maken of bedenken; maar de kunstenaar heeft het daadwerkelijk ook gedaan. Dat maakt hem een kunstenaar (als het kunst betreft). Ik kan ook een boek schrijven; ik weet hoe een toetsenbord werkt, maar de woordkeus maakt een boek een kunstwerk. Of een object een kunstvoorwerp is is weer een andere vraag....

Als je denkt, dat kan ik ook maken of bedenken, ben je niet de eerste geweest die het bedacht heeft. Kunst is dus deels de uitvoering van een kunstobject, maar ook het bedenken ervan. Tegenwoordig lijkt door stromingen als dadaïsme en abstractisme de kunst eenvoudiger, maar je moet er nog wel opkomen.

Volgens mij is abstracte kunst (de kunt waarvan de meesten mensen zullen zeggen "dat kan ik ook") pas kunst als er een gedachte achter het kunstwerk zit. Dus niet alleen het kunstwerk is dan de kunst, maar ook het verhaal, de diepgang, het nadenken erachter.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100