Waarneer is iets kunst?

ik zag pas een 'schilderij' met 2 strepen erop, wat een kind van 5 nog zou kunnen maken dat dat schilderij verkocht werd voor meer dan een miljoen..

En als ik het zelfde had gemaakt zou ik er geen rode cent er voor krijgen..

Waarom is dat dan kunst en als ik het doe niet?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
5K

Antwoorden (13)

Kunst zijn creatieve en unieke dingen waar ieder mens een eigen beeld of visie op heeft. Ik kan die strepen zien als een weg, en jij als twee touwen.
En dat maakt kunst tot kunst.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het wordt kunst als genoeg 'kenners' het er over eens zijn dat er meer voor betaald zou moeten worden dan de waarde van het doek & de verf EN gebleken is dat mensen dit willen betalen.

JIJ kan ook dergelijke kunst maken, als je maar een goed verhaal erbij hebt./ met de juiste contacten kan je rijk worden. DOEN!?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Kunst is origineel en interessant en vooral eigen
Kunst wordt pas kunst als dat wat gemaakt is met de vooropstaande bedoeling (één of meer van) de menselijke zintuigen én de menselijke geest te prikkelen.......
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als de toeschouwer het mooi vindt, is dat voor hem kunst. Een ander zal het afschuwelijk vinden en het als kitsch beschouwen. Het is dus heel betrekkelijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De gustibus (et coloribus) non est disputandum
"Over smaken (en kleuren) valt niet te twisten".
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat mensen met geld brood zien in deze kunstenaar.Ze kopen enkele werken voor veel geld en hangen die in galerijen.Daar wordt dan veel ruchtbaarheid aan gegeven zodat andere mensen met veel geld beginnen te geloven dat ze als investering een schilderij van die persoon moeten kopen omdat het ze geen windeieren gaat leggen.Ze gaat de hype maar door.
De persoon in kwestie kan bijvoorbeeld Herman Brood zijn, of Andy Warhol, of als één of andere kunstcriticus in jou een genie ziet,kan jij dat zijn .Iemand hangt jou in een duur galerijtje, je krijgt wat goeie kritieken, hop je bent vertrokken.Andy Warhol heeft dat allemaal zelf gedaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kunstenaars zeggen dan altijd dat het niet om de strepen zelf gaat, maar om het idee. Met andere woorden iedereen kan wel twee strepen op een doek schilderen, maar niet iedereen kan dat bedenken. Kunstenaar zijn is echter wel een lange weg, je moet de juiste contacten hebben in de kunstwereld. Die contacten vinden is belangrijker dan wat je maakt als kunstenaar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je een 'schilderij' met 2 strepen erop, wat een kind van 5 nog zou kunnen maken, weet te verkopen voor meer dan een miljoen, vind ik dat zonder meer kunst. Want zeg nou zelf, niet iedereen krijgt dat voor elkaar...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kunst is dat wat gemaakt is met de vooropstaande bedoeling (één of meer van) de menselijke zintuigen én de menselijke geest te prikkelen.

Toelichting: De kwaliteit van een kunstwerk wordt beoordeeld aan de hand van de aard en mate van de prikkeling die het teweeg brengt. De sterkte van de prikkeling, de hoeveelheid mensen die er wordt geprikkeld, hoe goed die prikkeling wordt gewaardeerd, en hoeveel effect en invloed de prikkeling heeft of achteraf blijkt te hebben gehad draagt allemaal bij aan ‘de mate van kunst’. Tijdloze meesterwerken in de kunst voldoen aan dit alles in hoge mate.

Iets wordt níet beschouwd als kunst als het slechts de zintuigen of slechts de geest prikkelt, of primair een ander doel heeft dan dat. Voorbeelden; puur een mooie afbeelding van een waterval is decoratie, of soms ook kitsch. Het prikkelt alleen de ogen, maar niet de geest. Is de waterval echter op een bijzondere manier in beeld gebracht, of in een originele context, zodat de geest ook wordt geprikkeld, dan wordt het gezien als kunst. Een gezellig achtergronddeuntje (muzak) is geen kunst maar een emotioneel meeslepend muziekstuk wel.

Een Hollywood-kassucces wordt wel eens gezien als kunst. Deze prikkelt de zintuigen en de geest van heel veel mensen. Maar als de prikkeling niet lang blijft hangen en verder geen invloeden uitoefent in de filmwereld maar snel weer wordt vergeten, is het geen ‘hoogstaande’ kunst. Sommige kleine films echter trekken misschien minder publiek maar oefenen grote invloed uit op het publiek en/of de filmwereld en worden daardoor meer als kunst gezien.

Een architectonisch bouwwerk zoals een brug kan ook kunstzinnige aspecten bevatten, en zelfs als kunstwerk worden beoordeeld. Maar omdat een brug primair een ander doel heeft dan dat, wordt het over het algemeen niet beschouwd als ‘Kunst’.

Soms kan iets wat oorspronkelijk niet gemaakt is als kunstwerk tot ‘kunst’ worden verheven, zoals het blik tomatensoep van Andy Warhol. Het voorwerp verliest op dat moment zijn oorspronkelijke bedoeling en krijgt de nieuwe bedoeling om de menselijke geest te prikkelen, en wordt zo "Kunst".

Echter een algemeen geaccepteerde exact correcte definitie van kunst bestaat niet, aangezien kunst veranderlijk, subjectief en contextafhankelijk is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als jij het mooi vindt noem jij het kunst. Als ik het lelijk vind noem ik het gekladder. In het ene geval is het kunst en in het andere geval niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
kunst is niet om het te maken, kunst is om het te verkopen. en het ligt eraan WIE het gemaakt heeft.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
kunst is alles wat JIJ kunst noemt of je kunt een ander criterium toepassen als: alles wat in een museum hangt. De definitie kunst is heel rekbaar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De 2 strepen zijn kunst op het moment dat men er meer in ziet dan alleen 2 strepen.