Bij maken van tekening met kleurpotlood komt na een tijd een waas over de tekening. Hoe te vermijden?

Als de tekening even ligt worden de kleuren minder sprekend. Na opwrijven met doek is dat weer in orde. Hoe kan ik de tekening op papier behandelen om de tekening kleurvast te krijgen?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
2.1K

Antwoorden (1)

Dat doe je normaal met fixatief.
Ik weet het doel van de tekeningen niet, maar een goede bus haarlak (goed vernevelen) kan ook gebruikt worden.

https://www.hobbyshop-online.nl/tekenen/tekenmaterialen-hulpmiddelen/talens-fixatief400ml/
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
+, goed antwoord, fixatief hoeft niet (veel) duurder te zijn dan een goede bus haarlak, zou daarom kiezen voor een hiervoor bedoeld product, zoals deze bijvoorbeeld:
https://www.vanbeekart.nl/tekenen-ontwerpen-krijt-pastel-middelen-voor-pastel-van-beek-fixatief/8826/
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
@crea, bedankt vóór de aanvulling, die helemaal klopt!