Hoe kun je het beste ongebakken, gedroogde klei 'lijmen' als het gebroken is?

Het kleibeeld is klaar... en een deel is gebroken. De breuklijn is redelijk mooi en niet verbrokkeld. Ik wil het nog bakken. Zou het het beste voor het bakken kunnen lijmen of erna? Is bisquitlijm de beste optie?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
29.8K

Het beste antwoord

Helemaal ongebakken, een nat lapje op ieder breukvlak, het vocht trekt er goed in, kleurverschil nat/donker, met een dun mesje wat krassen, de plek nu met wat schoonmaak azijn bevochtigen, kan zelfs een beetje gaan bruisen, en plak klaar, eventueel met wat extra klei.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ongebakken klei kan niet gelijmd worden, want de lijm zal niet tegen die temperatuur van het stoken kunnen.
Ook kan je niet de onderdelen los van elkaar stoken, want er treedt altijd wat krimp en vervorming op, en dat heeft als gevolg dat het straks niet meer past.

Het enige wat er op zit, is om de twee delen met natte klei weer aan elkaar te proberen te zetten. Dat heeft een risico dat het vanaf nu niet meer egaal zal drogen, en daarom vervormen, maar iets anders zie ik niet als oplossing.
Hoe dan ook moet je rekening houden met een vergrote kans dat het beeld niet heel uit de oven komt.
13 jaar geleden
Het object kunt je het beste eerste bakken (biscuit) en daarna de 2 delen lijmen met houtlijm. Dit omdat de breuklijn redelijk mooi is. Met houtlijm zie je nauwelijks een laagje lijm tussn de 2 delen. Succes!